دانشنامه

هوشمند سازی فروشگاه

هوشمند سازی فروشگاه یکی از تکنولوژی‌های جدید است که مالکان فروشگاه‌ها و یا مراکز خرید با استفاده از آن می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند. در یک فروشگاه عادی شما هر روز به‌صورت دستی سیستم روشنایی را تغییر می‌دهید. چراغ‌ها را روشن می‌کنید. درب را با ریموت باز می‌کنید و برای ارتباط با دیگر عوامل از بی‌سیم یا تلفن استفاده می‌کنید.

در واقع تمامی مراحل راه‌اندازی و شروع به کار شما به‌صورت دستی انجام می‌شود. زیرا هیچ سیستمی برای راه‌اندازی وجود ندارد. با هوشمند سازی فروشگاه عملکرد شما بهبود پیدا کرده و تمامی اقدامات ذکر شده از طریق سیستم هوشمند انجام خواهد شد.

زمانی که شما کارهای خود را با سیستم هوشمند انجام دهید، زمان باقیمانده را صرف مشتری و دیگر کارهای ضروری خود خواهید کرد و این باعث می‌شود کیفیت کار شما بالاتر رود.

تنها با فشردن یک دکمه می‌توان چراغ‌ها را روشن و دمای هوا را به حالت استاندارد تنظیم نمود. تلویزیون و موسیقی را روشن کنید و از همه مهم‌تر نیروهای خود را در هرکجا که هستید کنترل نمایید؛ بنابراین در صورتی که برای سفرهای کاری خود مدتی از محیط فروشگاه دور هستید دیگر نباید نگرانی کنترل نیروهای خود را داشته باشید.

هوشمند سازی فروشگاه این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که ضمن صرفه‌جویی انرژی، هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

هوشمند سازی فروشگاه

هوشمند سازی مراکز خرید

برای هوشمند سازی مراکز خرید از فناوری‌های متعددی استفاده می‌شود. به طور مثال یکی از این فناوری‌ها، فناوری RFID است. در این حالت قفسه‌ها، ترازوها، سبدهای خرید و … همگی هوشمند هستند.

خریداران از قفسه‌ها هرآنچه نیاز دارند را درون سبد خرید خود قرار می‌دهند. در آخر زمانی که خریداران از مقابل صندوق عبور می‌کنند، سبد خرید آن‌ها در یک لحظه اسکن خواهد شد و پول آن از طریق تلفن یا کارت هوشمند خریداران پرداخت می‌شود.

در مقابل زمانی که بار جدید محصولات به فروشگاه ارسال می‌شود در کمترین زمان تمامی آن‌ها اسکن می‌شوند زیرا تمامی آن‌ها به فناوری RFID مجهز هستند. قفسه‌ها نیز هوشمند هستند. در واقع آن‌ها می‌دانند چه محصولاتی فروخته شده و موجودی انبار چقدر است؛ بنابراین در صورت اتمام موجودی در قفسه‌ها، سیستم پشتیبان قفسه را پر می‌کند.

در این فروشگاه‌ها تعداد نیروها به حداقل خواهد رسید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی خواهد شد.

هوشمند سازی مراکز خرید، برای مراکز خرید کوچک و بزرگ کاربرد دارد. حتی این روش برای خرده‌فروشان نیز بسیار مناسب بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است. از مهم‌ترین فناوری‌های استفاده شده در این فروشگاه‌ها می‌توان به کارت‌های هوشمند، QR کد، تلفن هوشمند،  IoT و RFID اشاره نمود.

زمانی که مراکز خرید را هوشمند می‌کنید باید به امنیت سیستم‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد. زیرا تمامی اقدامات صورت گرفته از طریق آنها انجام می‌شود. در صورتی که خطری سیستم را تهدید کند، در واقع تمام مجموعه را تهدید می‌کند. پسوردها باید غیر قابل نفوذ باشند و خرابکاران نتوانند به کنترل آن نفوذ پیدا کنند.

هوشمندسازی فروشگاه

امکانات و مزایای فروشگاه هوشمند

مصرف کنندگان قرن ۲۱ با مزایای هوشمند سازی فروشگاه بیشتر آشنا هستند. از همین رو خرده‌فروشان تصمیم گرفتند تا بخش جدیدی را در فروشگاه فیزیکی خود پیاده‌سازی کنند. به این طریق خرید به یک تجربه واقعی برای مشتری تبدیل شده است.

برای دستیابی به یک فروشگاه هوشمند واقعی و باکیفیت ابتدا باید نیاز و رفتار خریدار خود را شناسایی کنید تا بتوانید رفتارهای او را پیش‌بینی نمایید. با جمع‌آوری این داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها مانند تعداد محصولات، تبلیغات، محل قرار گرفتن کالاها و … به فروشگاه هوشمند اجازه می‌دهید تا برای مشتریان بهترین پیشنهاد را داشته باشد.

فروشگاه هوشمند مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش حجم کاری کارکنان اشاره نمود. بسیاری از کارهای فروشگاه به‌صورت هوشمند انجام می‌شود‌؛ بنابراین کارکنان می‌توانند با تمرکز و دقت بیشتری بر روی کارهای فروشگاه نظارت کنند.

همان‌طور که گفته شد با هوشمند سازی فروشگاه، قفسه‌ها نیز هوشمند خواهند بود. به طوری که سنسورهای تعبیه شده در قفسه‌ها اعلانی به‌منظور خالی شدن قفسه ارسال می‌کند و کارکنان نیازی ندارند مرتب قفسه‌ها را کنترل کنند.

از دیگر مزایا و امکانات فروشگاه هوشمند می‌توان به نورپردازی، سیستم صوتی، سیستم تهویه و… اشاره نمود که به‌صورت خودکار انجام می‌شوند. زمانی که فردی خرید خود را انجام می‌دهد در زمان خروج از گیت، هزینه به‌صورت خودکار از او کسر می‌گردد. با هوشمند سازی فروشگاه کنترل و ارتقا سطح امنیت آن به آسانی میسر خواهد بود. از همین رو ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تعداد نیروهای کمتری برای کنترل فروشگاه مورد نیاز است.

علاوه بر این برقراری امنیت در این فروشگاه‌ها آسان‌تر است. خریدار زمانی که خرید خود را انجام داد برای محاسبه مبلغ خرید نیازی نیست کارت و پول را از کیف پول خود درآورد. زمانی که او از گیت خروجی عبور می‌کند، پول از حساب مشتری به‌صورت خودکار کسر می‌شود؛ بنابراین مدیریت فروشگاه در هرکجا که باشد به‌راحتی می‌تواند فروشگاه را مدیریت کند.

هزینه هوشمند کردن فروشگاه

هزینه هوشمند سازی فروشگاه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. سیستمی که برای هوشمندسازی استفاده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال به دو صورت بی‌سیم و باسیم این سیستم قابل اجراست. در نوع بی‌سیم هزینه‌ها کمتر خواهد بود زیرا نیازی به کابل‌کشی و تابلو برق نیست.

وسعت فروشگاه نیز می‌تواند از عوامل تأثیرگذار بر قیمت هوشمند کردن باشد. هرچه فروشگاه بزرگ‌تر باشد و یا به امکانات پیچیده‌تری نیاز داشته باشد، هزینه هوشمندسازی بیشتر خواهد شد. پروتکل و برندی که برای این منظور استفاده می‌شود نیز متفاوت است و بر قیمت نهایی اثرگذار می‌باشد.

شرکت هوشمند سازی فروشگاه ها و مراکز خرید

زمانی که خریدار به یک فروشگاه مراجعه می‌کند، یکی از سبدهای خرید را برداشته، کالای مورد نظر خود را در آن قرار داده و در قسمت صندوق هزینه خرید خود را پرداخت می‌کند. در این شرایط ممکن است زمان زیادی را در صف انتظار سپری کند.

شرکت فریتز با بهره‌مندی از جدیدترین دانش و تکنولوژی‌ها، یک فروشگاه هوشمند برای شما ایجاد می‌کند. در این فروشگاه دیگر نیازی به صرف زمان در صف انتظار ندارید. صندوقی در محل نیست که پول پرداخت کنید. تمام این اقدامات از طریق تکنولوژی و حسگرهایی انجام می‌شود که جایگزین فعالیت‌های انسانی هستند.

با اپلیکیشن مخصوص تمامی اقدامات و فعالیت‌های محیطی قابل کنترل است. شما پس از اسکن QR کد اپلیکیشن وارد فروشگاه می‌شوید. حسگرها خرید شما را ثبت و قیمت آن را در اپلیکیشن درج می‌کند. زمان خروج از گیت هزینه خرید شما از حساب کیف الکترونیکی که از قبل آن را شارژ نموده‌اید، پرداخت می‌شود. در نهایت با اسکن مجدد QR کد از فروشگاه خارج می‌شوید.

شرکت فریتز یکی از شرکت‌های فعال در زمینه هوشمندسازی فروشگاه و مراکز خرید است. شما می‌توانید با این تکنولوژی در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و عملکرد بهینه‌ای داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *