هوشمند سازی هتل سیستم هوشمند سازی هتل

در سال‌های اخیر و با افزایش استفاده از سیستم‌های اتوماسیون، هتل های هوشمند نیز پدیدار گشته‌اند. در این مطلب قصد داریم تا امکانات یک هتل هوشمند و سیستم هوشمند سازی هتل را مورد بررسی قرار دهیم.

امکانات هتل هوشمند

  • کنترل همه چیز هتل از طریق مانیتور لمسی با قابلیت کنترل از راه دور
  • تعریف سناریوی هوشمند برای کنترل سیستم نور و روشنایی در حالت‌های مختلف و میزان نور ورودی اتاق و سالن
  • ایجاد سناریو هوشمندانه قطع و وصل لامپ‌ها و چراغ‌ها در ساعات و زمان دلخواه
  • کنترل هوشمند دمای داخلی هر اتاق هتل بر اساس نوع کاربری و تعداد ساکنان
  • کنترل پرده‌ها و کرکره‌ها با سناریو و به‌صورت ریموت
  • فعال‌شدن سیستم امنیتی و اطفاء حریق به‌صورت هوشمند و خودکار و قطع برق و گاز
  • پخش موسیقی در هر اتاق هتل مطابق باسلیقه شخصی مهمانان
  • از مدار خارج کردن تجهیزات غیرضروری در زمان‌های اوج مصرف به‌صورت خودکار و با قابلیت برنامه‌ریزی …
  • امکان مدیریت مصرف انرژی در هتل بر اساس میزان کیلووات‌ساعت مصرفی
  • قابلیت ثبت وضعیت قسمت‌های مختلف هتل جهت بررسی‌های آینده به‌منظور تهیه آمار یا …
  • ایجاد هویت لوکس به هتل و مهمانان
  • امکان مانیتورینگ وضعیت انرژی هر اتاق
  • کاهش مصرف انرژِی
  • ایجاد هوای مطلوب در اتاق‌ها به‌صورت خودکار
  • مجهز به قفل هوشمند هتل
  • ورود به اتاق با سر کلیدی هوشمند

زمانی که وارد هتل می‌شوید و می‌خواهید اتاق خود را تحویل بگیرید دیگر نیازی به استفاده کارت‌های قدیمی ندارید. با وجود قفل هتلی در هتل‌ها و دریافت کلید هوشمند اتاقتان، علاوه بر استفاده از اتاقتان قادر خواهید بود از امکانات رفاهی هتل نیز بهره‌مند شوید.

البته لازم به ذکر است که در یک هتل هوشمند سیستم استفاده از امکانات هتل نیز به‌صورت اتوماسیون اتفاق می‌افتد. کافی است در اتاق خود به پنل مرکزی هوشمند مراجعه کنید و تایم مورد نظرتان برای استفاده از امکانات هتل را انتخاب نمایید. در زمان مقتضی با مراجعه به واحد مربوطه تنها با استفاده از کلید هوشمندتان می‌توانید امکانات رزرو شده را مورداستفاده قرار دهید.

یکی از مزایای این سیستم‌ها امکان مدیریت کلیدهای هوشمند توسط تیم مدیریتی هتل می‌باشد. تیم مدیریتی می‌توانند در صورت مفقود شدن کارت بدون نیاز به کارت‌های جایگزین اقدام به بازکردن درب نمایند.

همچنین این کلیدهای هوشمند تنها برای استفاده از یک اتاق نبوده و می‌توان آنها را برای استفاده در هر اتاقی مورد تنظیم قرار داد. این مورد در کاهش میزان کلیدهای هوشمند موردنیاز نیز تأثیر به سزایی دارد.

کلیدهای هوشمند حتی زمانی که در اختیار مشتری هستند نیز قابلیت لغو دسترسی و … دارند. همچنین در زمانی که میهمان داخل اتاق خود می‌باشد بدون نیاز به استفاده از تگ‌های لطفاً مزاحم نشوید می‌توانید از حضور میهمان در اتاق مطلع شوید.

پنل‌های اتاق، یک اپراتور دائمی در اتاق میهمانان

خدمات مختلفی نظیر لاندری، روم سرویس، سرویس بیداری و … در ساختمان هوشمند هتل‌ها به‌صورت مکانیزه شده استفاده می‌شوند. پنلی در هر اتاق نصب می‌شود که امکانات بی‌نظیری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. اولین و ابتدایی‌ترین امکاناتی که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد تنظیمات اتاق می‌باشد.

مشتری با استفاده از امکانات نصب شده در اتاق می‌تواند میزان نور، رنگ نور، سیستم‌های چندرسانه‌ای، پرده‌ها، گرمکن حمام، سیستم سرمایشی گرمایشی و … به‌صورت هوشمند کنترل نماید.

اما از امکانات برجسته پنل‌های نصب شده در اتاق به امکان رزرواسیون و استفاده از امکانات هتل اشاره کرد. در هتل هوشمند دیگر نیازی به تماس تلفنی برای هر کار نیست. کافی است به پنل اتاق مراجعه کرده و درخواست لاندری را پر نمایید، منوی رستوران را مشاهده کرده و سفارش دهید، زمان ورود خود به استخر را تعیین کرده و شماره کمد خود را دریافت کنید و هر امکان دیگری که در هتل ارائه می‌گردد را از پنل اتاق مورد بررسی و استفاده قرار دهید.

این موضوع علاوه بر سرعت بخشیدن به کارها و افزایش رضایتمندی مشتری امکانات گذارش گیری برای مسئولین هتل را فراهم می‌سازد به این شکل که مشتری پس از استفاده از هر امکان می‌تواند به کیفیت آن نمره دهی نماید و علاوه بر این می‌توانید سرعت سرویس‌دهی به مشتریان خود را از زمان ثبت درخواست تا مرحله پایان تحویل سرویس مورد ارزیابی قرار داده و کیفیت هتل را بالا ببرید.

کاهش مصرف انرژی به‌صورت کاملاً مستقیم

در سیستم‌های هوشمند هتل بخصوص در مورد تجهیزات سرمایشی گرمایشی و برق هوشمند، کاهش چشم‌گیری را در مصرف انرژی شاهد خواهید بود. دیگر امکان قرار دادن کارت جایگزین به‌جای کارت اتاق در جا کارتی برای روشن نگه‌داشتن سیستم‌های سرمایشی گرمایشی و روشنایی وجود ندارد و به‌مجرد خروج کلید هوشمند مشتری از جای خود هیچ‌چیز نمی‌تواند با آن جایگزین شود؛ لذا پس از خروج مشتری از اتاق امکانات داخل اتاق به‌صورت خودکار غیرفعال می‌گردد.

هتل هوشمند هوشمندسازی هتل

مهم‌ترین مزیت‌های هوشمند سازی هتل

  • هتلداران می‌توانند خاطره‌ای به‌یادماندنی را در ذهن میهمانان ایجاد کنند.
  • تطبیق زبان مسافران خارجی با زبان نرم‌افزار کنترل‌کننده هر اتاق
  • دسترسی سریع میهمانان به اطلاعات منوی غذا و سلف‌سرویس و قیمت آن
  • کنترل هوشمند دما، موسیقی، دما، روشنایی و تهویه
  • مشاهده اطلاعات گردشگری و سایر اطلاعات درخواستی مشتریان
  • افزایش تعداد میهمانان با افزایش رفاه آنان و داشتن هتل لوکس و رؤیایی باشد.

هوشمند سازی ساختمان هتل‌ها علاوه بر یک امکان لوکس که ارزش افزوده‌ای برای هتل به‌حساب می‌آید باعث کاهش هزینه‌های جاری در اداره هتل نیز می‌گردد. به نحوی می‌توان استفاده از سیستم‌های هوشمند در هتل را یک سیستم چندمنظوره برای کاهش نیروی انسانی موردنیاز در کنار افزایش رضایت‌مندی مشتری و البته یک سیستم لوکس سازی هتل به‌حساب آورد.