هتل هوشمند؛ تجهیزات و هزینه هوشمند سازی هتل BMS
صنعت هتلداری به طور پیوسته با استفاده از جدیدترین فناوریها متحول میشود تا زمینه جلب رضایت هرچه بیشتر میهمانها و افزایش بهرهوری هتلها فراهم شود. از آنجایی که هوشمند سازی هتل (BMS هتل) مزایای متعددی را برای مدیران و همچنین مشتریان هتل دارد، در طول زمان شاهد افزایش تعداد هتل هوشمند در سراسر جهان هستیم. شرکت فریتر تلاش میکند تا با استفاده از جدیدترین فناوریهای مورد استفاده برای هوشمند کردن هتلها و مدرنترین تجهیزات هوشمند هتل سهمی در تحول صنعت هتلداری ایران داشته باشد.
هتل هوشمند چیست؟
هتل هوشمند به هتلی گفته میشود که در آن تجهیزات مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند و به طور خودکار یا از راه دور کنترل میشوند. هوشمند سازی هتل با هدف بهبود مدیریت، افزایش بهرهوری و ارائه خدمات با کیفیت به میهمانان انجام میشود. در هتلهای هوشمند میتوانید با استفاده از پنل لمسی اتاق روشنایی، پردهها، سیستم سرمایش و گرمایش یا تهویه را کنترل کنید یا حتی از همین طریق برای اتاق خودتان غذا و نوشیدنی سفارش دهید.
تجهیزات هوشمند هتل در ارتباط با یکدیگر قابلیتهایی را فراهم میکنند که در حالت عادی امکانپذیر نیست. برای مثال سنسور تشخیص حرکت راهرو که یکی از اجزاء سیستم امنیتی هتلها محسوب میشود، در ارتباط با سیستم روشنایی میتواند امکان صرفه جویی در مصرف برق هتل را فراهم کند؛ یعنی میتوان سیستم هتل را طوری برنامهریزی کرد که بر اساس سیگنال سنسورهای تشخیص حرکت، روشنایی راهروها را کنترل کند.
مزایای هتل های هوشمند
کاهش مصرف انرژی: افزایش بهرهوری یکی از مهمترین مزایای اجرای طرح هوشمند سازی هتل ها محسوب میشود. برای مثال میتوانیم روشنایی اتاقهای هتل را بر اساس میزان نور اتاق کنترل کنیم یا سیستم سرمایش و گرمایش را به گونهای تنظیم کنیم که دمای اتاق را در محدوده مشخصی حفظ کنند. این اقدامات میتواند به کاهش مصرف انرژی منجر شود.
شخصی سازی هتل: هتل هوشمند میتواند مطابق با خواستهها و انتظارات میهمانها و تنها با یک اشاره شخصی سازی شود. سیستم هوشمند سازی هتل (BMS هتل) امکان تنظیم نور، دما، کنترل پردههای اتاق و غیره را با یک اشاره روی تاچ پنل فراهم میکند.
دسترسی آسان به اطلاعات: مشتریان میتوانند خدمات هتل هوشمند شامل در دسترس بودن رستوران و منوی غذاها، برنامه باشگاه ورزشی، استخر و زمان برنامههای هتل و غیره را به سادگی روی پنل لمسی مشاهده کنند.
تصمیمگیری بر اساس دادهها: هتلداری هوشمند بر پایه دادهها قرار دارد. در حالی که از اطلاعات شخصی مشتریان هتل محافظت میشود، مدیران هتل میتوانند دادههای مربوط به میزان تقاضا برای سرویسهای مختلف هتل را مشاهده کنند. این دادهها کمک میکنند تا خدمات موفق و پر تقاضا در دسترس میهمانهای هتل قرار بگیرد و خدمات ناموفق یا هزینهبر حذف شوند.
تعمیر و نگهداری آسان: هوشمندسازی هتل مزیت تعمیر و نگهداری آسان برای سرویسدهندگان و مشتریان را دارد. تیم فنی هتل میتواند دادههای مربوط به عملکرد تجهیزات هوشمند هتل را به طور بلادرنگ مشاهده کند و به سرعت دلیل خرابی را کشف کرده و آن را رفع کند.
مزایای هتل هوشمند برای مسافران
- سهولت در استفاده: سیستمهای هوشمند در هتلها، مانند کنترل از راه دور نورپردازی، تنظیم دما و کنترل دسترسی به اتاقها، به مسافران این امکان را میدهند تا با سهولت بیشتری از امکانات هتل استفاده کنند.
- تجربه سفر بهتر: سیستمهای هتل هوشمند میتوانند تجربه سفر مسافران را بهبود بخشیده و آنها را به احساس خوشایندتری در هنگام اقامت در هتل و تجربه خدمات بهتر سوق دهند.
- صرفهجویی در زمان: از طریق سیستمهای هوشمند هتل، مسافران میتوانند در زمان خود صرفهجویی کنند و به سرعت به امکانات هتل، بدون نیاز به صرف وقت برای صدور کارتها یا صبر برای پرسنل هتل دسترسی داشته باشند
- افزایش امنیت: امکانات مانند کلیدهای هوشمند و دوربینهای مداربسته باعث افزایش امنیت مسافران در هتل میشوند و به آنها اطمینان میدهند که اقامت آنها در محیطی امن و مطمئن است.
تجهیزات هوشمند هتل (BMS هتل)
هوشمندسازی هتل با استفاده از مجموعه گستردهای از تجهیزات انجام میشود که در کنار یکدیگر به طور یکپارچه عمل میکنند تا خواستهها و نیازهای مشتریان را برآورده سازند. در هتل اسمارت نیازی به استفاده از تلفن برای سفارش دادن خدمات ندارید و این کار را میتوانید از طریق پنل لمسی انجام دهید.
سیستم روشنایی هوشمند، پرده هوشمند، سیستم سرگرمی، سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه، قفل هوشمند هتلی (دستگیره هوشمند هتل)، سنسورهای مختلف و پنل کنترل از جمله تجهیزاتی هستند که در هوشمند کردن هتل مورد استفاده قرار میگیرند.
رباتهای سرویسدهنده نیز بخشی از تجهیزات هتل هوشمند محسوب میشوند که میتوانند نوشیدنی، غذا و غیره را به میهمانهای هتل تحویل دهند.
امکانات هتلهای هوشمند
هتل هوشمند با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء میتواند امکانات مختلفی را برای مشتریان فراهم کند. تمامی قسمتهای هتل را میتوان با استفاده از تجهیزات هوشمند متحول کرد و امکانات هیجانانگیزی را در دسترس مشتریان قرار داد. بخشی از مهمترین امکانات یک هتل مجهز به تجهیزات هوشمند عبارتند از:
- امکان کنترل تجهیزات اتاق، روشنایی، پرده با استفاده از مانیتور لمسی حتی از راه دور.
- امکان سفارش غذا، تعیین ساعت استفاده از خدمات استخر، باشگاه ورزشی از اتاق هتل.
- مطلع شدن از برنامههای هتل، وضعیت رستوران، باشگاه ورزشی و استخر از طریق تاچ پنل.
- اطلاع از وضعیت اتاقها و مدیریت آسانتر اتاقهای هتل.
- امکان تعریف سناریوهای مختلف برای روشنایی و تهویه در حالتهای مختلف و تنظیم بهینه نور سالنها و اتاقهای هتل.
- حفظ امنیت اتاقهای هتل با استفاده از قفلهای هوشمند، دوربینهای نظارتی و سنسورهای تشخیص حرکت.
- امکان تنظیم دستورات مشخص برای سناریوهای اضطراری و قطع برق و گاز در زمان فعال شدن این سناریوها.
- امکان پخش موسیقی بر اساس سلیقه میهمانان هتل هوشمند.
- خاموش کردن تجهیزات غیرضروری در زمانهای اوج مصرف برق و کاهش قبض برق.
- امکان استخراج دادههای هتل هوشمند با هدف شناسایی کاستیها و نقاط قوت.
- امکان بررسی لحظهای انرژی مصرفی هتل و هر یک از اتاقهای هتل.
- امکان تنظیم خودکار دمای اتاقها، سالنها، لابی و غیره پس از هوشمند سازی هتل.
- اطلاع از وضعیت اتاقهای هتل به منظور ارائه خدمات نظافت بدون ایجاد مزاحمت برای میهمانها.
- امکان صدور یا لغو دسترسی میهمانها به اتاقهای هتل در هر لحظه یا ورود به تمامی اتاقها با یک سر کلید هوشمند.
مقایسه هتل هوشمند و هتل معمولی
مقایسه هتل هوشمند و هتل معمولی در جدول زیر آورده شده است:
ویژگی | هتل معمولی | هتل هوشمند |
---|---|---|
رزرو | تلفنی یا حضوری | آنلاین و از طریق اپلیکیشن یا وبسایت |
ورود و خروج | نیاز به حضور در پذیرش | ورود و خروج خودکار با کارت هوشمند یا اپلیکیشن |
کنترل اتاق | دستی (روشن/خاموش کردن لامپها و سیستم تهویه) | کنترل از راه دور با اپلیکیشن یا دستیار صوتی |
خدمات اتاق | تماس با پذیرش یا خدمات اتاق | سفارش از طریق اپلیکیشن یا سیستم هوشمند |
اطلاعات و راهنمایی | از طریق پذیرش یا دفترچه راهنما | ارائه اطلاعات از طریق اپلیکیشن یا دستیار هوشمند |
تفریحات و امکانات رفاهی | تلویزیونهای معمولی، باشگاه و استخر | تلویزیونهای هوشمند، باشگاه هوشمند، امکانات واقعیت مجازی |
صرفهجویی در مصرف انرژی | کمتر بهینه شده | استفاده از سیستمهای هوشمند برای مدیریت مصرف انرژی |
امنیت | دوربینهای مدار بسته و نگهبانان | دوربینهای مدار بسته، قفلهای هوشمند و سیستمهای هشدار پیشرفته |
ارتباط با مهمانان | از طریق تلفن یا حضوری | از طریق پیامرسانها و اپلیکیشنها |
تجربه سفارشی | محدود به خدمات سنتی | ارائه تجربههای شخصیسازی شده با استفاده از دادههای مهمانان |
هزینه نصب و نگهداری | معمولاً کمتر در کوتاه مدت | بالاتر در ابتدا ولی با بازگشت سرمایه بلندمدت |
قابلیت انعطاف و ارتقاء | محدود و زمانبر | بالا و با قابلیت بروز رسانی مداوم |
این جدول نشان میدهد که هتل هوشمند با استفاده از فناوریهای پیشرفته، میتواند تجربهای راحتتر، سفارشیتر و بهینهتر را برای مهمانان فراهم کند، هرچند هزینههای اولیه نصب و نگهداری آن ممکن است بالاتر باشد.
خدمات هوشمند سازی هتل فریتز
شرکت فریتز_نمایندگی ABB_ با اجرای بیش از 380 پروژه هوشمند سازی و دارا بودن 21 نماینده فعال در سراسر کشور، خدمات مربوط به هوشمند کردن هتل را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. بخشی از خدمات فریتز عبارتند از:
طراحی و اجرای هتل هوشمند
عموماً تمام بخشهای یک هتل قابلیت اجرای هوشمندسازی را دارند. با این حال، بخشهای حیاتی آن شامل میز پذیرش، اتاقهای کنفرانس، نقاط ورودی و خروجی، رستوران و لابی، اتاقها و سوئیتها، آشپزخانه و اتاقهای پرسنل، و همچنین اتاق نگهداری و تعمیرات میشوند. بنابراین، برای اجرای یک سیستم هوشمند در هتل، از امکانات و ابزارهای مناسبی برای هر یک از این بخشها باید استفاده شود.
چگونگی اجرای طرح هوشمند سازی هتل، در عملکرد نهایی یک هتل تاثیر بالایی دارد. تمامی مراحل انتخاب تجهیزات مناسب، فراهم کردن بستر هوشمند سازی، جایابی و نصب تجهیزات هوشمند هتل و یکپارچهسازی تجهیزات باید بر اساس اصول و استانداردهای روز انجام شود.
شرکت فریتز برای اجرای طرحهای هوشمند سازی هتل آمادگی دارد. متخصصین این شرکت میتوانند در تمامی مراحل طراحی هتل هوشمند، نصب و راهاندازی تجهیزات، تنظیم و بروزرسانی کارفرما را همراهی کنند. به علاوه فریتز مجموعه کاملی از خدمات پشتیبانی را پس از اجرای طرحهای هوشمند سازی در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
نمونه پروژه هوشمند سازی هتل
- هتل هنر
- کارفرما: شرکت محترم نامی نو
- آدرس: اصفهان، استانداری
- سرفصل های اجرایی:
- روشنایی هوشمند
- سرمایش و گرمایش هوشمند
- سیستم امنیت هوشمند
- پرده هوشمند
- سیستم صوتی و موسیقی
- برندهای استفاده شده: Loxone, ABB
مشاوره هوشمندسازی هتل ها
هوشمند سازی هتل فرآیندی کاملاً تخصصی است که به دانش، تجربه و مهارت نیاز دارد. فریتز با در اختیار داشتن تیمهای مختلف فنی، پشتیبانی و مشاوره مجموعه کاملی از خدمات را در دسترس مشتریان خود قرار میدهد.
ابهام و عدم اطلاع از چگونگی هوشمند سازی هتل، مزایای هتل هوشمند، هزینه هوشمند سازی و غیره یکی از مهمترین موانع گسترش این فناوری در صنعت هتلداری کشور محسوب میشود و به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره برای رفع ابهامات موجود در زمینه هوشمند سازی اهمیت زیادی دارد. مشاورین فریتز میتوانند هزینه و قیمت هوشمند سازی هتل را برآورد کرده یا در انتخاب تجهیزات مناسب به علاقهمندان کمک کنند.
هزینه هوشمند سازی هتل (BMS هتل)
اگرچه هوشمندسازی هتل در نگاه اول هزینه قابل توجهی دارد اما هتلهای هوشمند بهرهوری بالاتری دارند و انرژی کمتری را مصرف میکنند. به همین دلیل هزینه هوشمندسازی هتل به تدریج به جیب هتلدار باز خواهد گشت. به علاوه، افزایش رضایت مشتریان موجب خواهد شد تا درآمد هتل نیز افزایش یابد.
عوامل متعددی هزینه هوشمندسازی هتل را تحت تاثیر قرار میدهند. بخشی از مهمعامل موثر در قیمت هوشمند سازی هتل عبارتند از:
- تعداد، نوع و برند تجهیزات مورد استفاده برای هوشمندسازی هتل: با توجه به شرایط هتل، تعداد طبقات، تعداد اتاقها و سالنها تجهیزات مختلفی در یک هتل مورد استفاده قرار میگیرند. طبیعتاً تعداد، نوع و برند تجهیزات مورد استفاده برای پیادهسازی هتل در هزینه نهایی اجرای این طرح تاثیرگذار هستند.
- هزینه نیروی انسانی: هزینه نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات مشاوره، راهاندازی، نصب و تعمیر و نگهداری هتل هوشمند در هزینه هوشمند سازی تاثیرگذار است.
- هزینه آماده سازی بستر مورد نیاز برای هوشمند سازی هتل: در صورتی که سیم کشی و بستر مورد نیاز برای هوشمند سازی اماکن رفاهی و تفریحی فراهم باشد، هزینه هوشمند سازی نیز کاهش مییابد.
- ابعاد هتل: تعداد اتاقهای هتل، تعداد سالنها، راهروها و … عوامل تعیین کننده در انتخاب تعداد تجهیزات هوشمند سازی هستند؛ بنابراین هرچه هتل ابعاد بیشتری داشته باشد، هزینه هوشمند سازی بالاتری دارد.
- سطح هوشمندسازی: فریتز میتواند هتل هوشمند را با توجه به خواستههای کارفرما طراحی و اجرا کند. کارفرما میتواند برای کاهش هزینه، هوشمند سازی را به قسمتهای مشخصی از هتل محدود کند.
تماس با ما
شرکت فریتز با اجرای پروژههای متعدد در استانهای مختلف ایران میتواند تمامی مراحل هوشمند کردن هتل را با استفاده از آخرین فناوریهای روز هوشمند سازی هتل انجام دهد. برای استفاده از خدمات فریتز کافی است با ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
چه قسمت هایی از هتل را میتوان هوشمند کرد؟
تمامی قسمتهای هتل مانند بخش پذیرش، اتاقها، لابی، استخر، سالنهای ورزشی و تفریحی و حتی رستوران و آشپزخانه را نیز میتوانیم هوشمند کنیم.
قیمت هوشمند کردن هتل به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه هوشمند سازی هتل به عوامل مختلفی شامل وجود یا عدم وجود زیر ساخت مورد نیاز برای هوشمندسازی، ابعاد هتل، نوع تجهیزات مورد استفاده برای هوشمندسازی، برند تجهیزات هوشمند هتل و هزینه نیروی انسانی بستگی دارد.
چرا باید هتل خود را هوشمند کنیم؟
هوشمند کردن هتل در حقیقت نوعی سرمایهگذاری است که به جلب رضایت مشتریان منجر میشود. همه ما ترجیح میدهیم تا اتاق خودمان را در یک هتل شیک، تمیز و مدرن رزرو کنیم. هتل های هوشمند به راحتی میتوانند بر اساس خواستههای میهمانهای هتل کنترل و سفارشی سازی شوند. جلب رضایت مشتریان موجب میشود تا افراد بیشتری به استفاده از خدمات هتل هوشمند ترغیب شوند و در نتیجه درآمد هتل نیز افزایش مییابد.
مزیت هتلداری هوشمندچیست؟
هتل هوشمند امکان مدیریت و به حداقل رساندن مصرف انرژی را فراهم میکند که در نهایت به کاهش هزینه هتلداری کمک میکند. مدیران هتل در هر لحظه میتوانند میزان مصرف انرژی قسمتهای مختلف هتل را مشاهده کنند و با اعمال تنظیمات مناسب در مصرف انرژی صرفهجویی کنند.
هتل های هوشمند هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد و امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار میدهد. به علاوه با افزایش سطح آسایش و رفاه میزان رضایت مشتریان از خدمات هتل را نیز افزایش میدهد.