تاریخچه خانه های هوشمند

فریتز » تاریخچه خانه های هوشمند
تاریخچه خانه های هوشمند

خانه هوشمند از چه زمانی آغاز شد؟

۱۹۹۸ – اوایل دهه ۲۰۰۰: خانه هوشمند یا اتوماسیون خانه ، از اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع به افزایش محبوبیت کرد. به همین ترتیب ، فناوری های مختلفی ظهور کردند. خانه های هوشمند ناگهان به گزینه مقرون به صرفه تری تبدیل شدند و بنابراین یک فناوری مناسب برای مصرف کنندگان محسوب می شوند.

چه کسی اولین خانه هوشمند را ساخت؟

در سال 1966 ، مهندس وستینگهاوس ، جیم ساترلند ، ECHO IV را ایجاد کرد که اولین دستگاه اتوماسیون خانگی واقعی بود ، دما و وسایل خانه را کنترل می کرد و امکان ورود و بازیابی بعداً لیست های خرید ، دستور العمل ها و سایر یادداشت های خانوادگی را فراهم می کرد.

تاریخچه خانه های هوشمند و سیستم های اتوماسیون

اولین خانه های هوشمند ایده بودند ، نه ساختار واقعی. برای چندین دهه ، داستان های علمی ایده اتوماسیون خانه را بررسی کرده اند. نویسندگان پرکار ، مانند ری بردبری ، آینده ای را که خانه ها در آن تعامل داشتند تصور می کردند و ظاهراً خودشان اداره می کردند.

وی در داستان کوتاه احتیاطی بردبری ، “بارانی نرم وجود خواهد داشت” خانه ای خودکار را توصیف می کند که حتی پس از مرگ انسان نیز به کار خود ادامه می دهد. این همه خوب و ترسناک است ، تا زمانی که مزایای واقعی اتوماسیون خانگی را در نظر نگیرید ، و سپس ایده راحت تر از خنک کننده است.

گرچه ایده اتوماسیون خانه برای مدتی وجود داشته است ، اما خانه های هوشمند واقعی فقط مدت کوتاهی وجود داشته اند. این جدول زمانی بر روی سخت افزار تمرکز دارد. به معنای اختراعات واقعی منتهی به خانه های هوشمندی که امروز می شناسیم و می توانیم از آینده نزدیک انتظار داشته باشیم.

اگر بخواهیم از ابتدا تاریخچه خانه های هوشمند و سیستم های اتوماسیون را مورد بررسی قرار دهیم به سال‌های آغازین قرن بیستم میلادی خواهیم رسید.

شاید استفاده از کلمه “هوشمند” برای دستگاه های ساخته شده در این زمان زیاد مناسب نباشد ولی جرقه آغاز زندگی به صورت مدرن در این زمان زده شد.

بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ که هنوز تمامی کارها به صورت دستی و سنتی انجام می پذیرفت، اولین یخچال های خانگی به بازار آمدند، تستر ها وظیفه گرم کردن نان ها را به عهده گرفتند ، خشک کن ها جای گزین بند های لباس شدند و لباس شویی ها جای حوض ها و تشت های رخت شویی را پر کردند.

اما به صورت دقیق تر در بین سال‌های 1966 و 1967 دستگاهی معرفی شد به نام ECHO IV که قادر بود دستورات غذایی یا لیست های خرید را در خود ذخیره کند، به صورت محدود لوازم خانه را خاموش روشن کند و کنترل اندکی روی سیستم تهویه انجام دهد.

تاریخچه خانه هوشمند

در سال 1975 پروتکلی معرفی شد تحت عنوان پروتکل X10 که می‌توان از آن به عنوان یکی از اولین پروتکل های سیستم های هوشمند نام برد. X10 از فرکانس های رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کرد. تا سال 1978 استاندارد X10 تنها شامل یک رله 16 کانال ، ماژول روشنایی و ماژول هایی برای قطع و وصل کردن وسایل خانه بود و پیشرفته ترین تکنولوژی آن ماژول تایمر به حساب می آمد.

سیستم های BMS ابتدایی ترین تجهیزات هوشمند سازی بودند که در سیستم های تاسیساتی مورد استفاده قرار می گرفتند. این تجهیزات که شامل تعدادی رله ، سنسور و فرمان دهنده بودند تنها قادر بودند بر اساس یک سری پارامتر از پیش تعیین شده تغییراتی را در عملکرد سیستم های تاسیساتی ایجاد نمایند. سیستم های بی ام اس به صورت دوره ای نیاز به باز بینی و بررسی داشتند و بدون وجود اپراتر این تجهیزات استفاده از آنها توجیه کافی نداشت.

تجهیزات خانه هوشمند و هوشمند سازی ساختمان + قیمت خانه هوشمند

KNX آغازی بر سیستم های هوشمند کنونی

تاریخچه خانه های هوشمند

در سال 1990 میلادی 15 کمپانی فعال در زمینه تجهیزات الکترونیکی در شهر بروکسل کشور بلژیک اتحادیه ای راه اندازی کردند و نام آن را EIBA نهادند. ایده ی اصلی آنها ادقام سیستم انتقال اطلاعات BUS با تجهیزات برقی کنونی بود.

اولین محصول تایید شده توسط این انجمن در سال 1992 توسط شرکت زیمنس تولید شد که یک کوپلر با استاندارد EIBA بود.

همچنین بخوانید: خانه هوشمند بی سیم یا وایرلس (Wireless) چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

در سال 1993 نرم افزار ETS به عنوان نرم افزار برنامه ریزی این سیستم ها معرفی شد. و بین سالهای 1992 تا 1997 مراکز اموزشی مختلفی برای آموزش این سیستم به فعالان حوزه برق تاسیس گردید.

در گذشت این سال ها شرکت های زیادی به این انجمن پیوستند و در حال حاضر میتوان گفت بزرگترین اتحادیه سیستم های هوشمند متعلق به استاندارد KNX می باشد.

خانه های هوشمند امروزی بیشتر در مورد امنیت و زندگی سبزتر هستند. خانه های هوشمند ما پایدار هستند و به آنها اطمینان می دهند که خانه های ما انرژی لازم را مصرف نمی کنند. آنها همچنین به ما کمک می کنند تا افراد متجاوز (اعم از اینکه در خانه هستیم یا نیستیم) به ما هشدار دهیم.

روند فعلی اتوماسیون خانگی شامل کنترل از راه دور تلفن همراه ، چراغ های خودکار ، تنظیم خودکار ترموستات ، برنامه ریزی وسایل خانگی ، اعلان های متنی از طریق تلفن همراه / ایمیل و نظارت تصویری از راه دور است.

از منظر فنی ، اتوماسیون خانگی از پنج بلوک ساختمانی تشکیل شده است:

  • دستگاه های تحت کنترل (DUC)
  • حسگرها و محرک ها
  • شبکه کنترل
  • کنترل کننده
  • دستگاه های کنترل از راه دور

دستگاه های تحت کنترل همه اجزایی مانند لوازم خانگی یا لوازم الکترونیکی مصرفی هستند که به سیستم اتوماسیون خانگی متصل و کنترل می شوند.

حسگرها چشم و گوش شبکه خانگی هستند. سنسورهایی برای طیف گسترده ای از برنامه ها مانند اندازه گیری دما ، رطوبت ، نور ، مایع و گاز و تشخیص حرکت یا سر و صدا وجود دارد. محرک ها دست شبکه خانگی هستند. آنها وسیله ای برای چگونگی انجام واقعی شبکه هوشمند در دنیای واقعی هستند. بسته به نوع تعامل مورد نیاز ، محرک های مکانیکی مانند پمپ ها و موتورهای الکتریکی یا محرک های الکترونیکی مانند سوئیچ های برقی و دیمرها وجود دارد.

شبکه کنترل اتصال بین دستگاه های تحت کنترل ، سنسورها و محرک ها از یک سو و کنترل کننده به همراه دستگاه های کنترل از راه دور را از طرف دیگر فراهم می کند. امروزه سه گزینه اصلی فناوری برای شبکه های کنترل اتوماسیون خانه و ساختمان وجود دارد:

– Powerline ارتباطات

– انتقال بی سیم

به طور کلی ، شبکه های کنترل مبتنی بر ارتباطات خط برق و انتقال بی سیم در اتوماسیون منازل مسکونی به دلیل پایین آمدن قیمت قطعات و هزینه نصب ، مسلط هستند. از طرف دیگر ، شبکه های کنترل خط سیم در بخش مسکونی برتر و در برنامه های کنترل ساختمان صنعتی یافت می شوند.

کنترل کننده سیستم رایانه ای است که به عنوان مغز سیستم اتوماسیون ساختمان عمل می کند. این اطلاعات از طریق سنسورها جمع آوری می شود و دستورات را از طریق دستگاه های کنترل از راه دور دریافت می کند. این عمل براساس دستورات یا مجموعه ای از قوانین از پیش تعیین شده با استفاده از محرک ها یا ابزارهای ارتباطی مانند بلندگوی بلند ، ایمیل یا تلفن انجام می شود.

یکی از دلایل اصلی استقبال بیشتر از سیستم های اتوماسیون خانگی در بخش مسکونی این است که ، با حضور همه جانبه تلفن های هوشمند و تبلت ها ، نیاز به دستگاه های کنترل اتوماسیون اختصاصی از بین رفته است. طی چند سال ، به معنای واقعی کلمه ، تمام سیستم های اتوماسیون خانگی موجود در بازار ، برنامه های کنترل مبتنی بر تلفن های هوشمند و تبلت ها را معرفی کرده اند. علاوه بر این ، پیشرفت در تشخیص صدا سرانجام کنترل مبتنی بر صدا را در خانه های هوشمند نیز به ارمغان آورده است.

دستگاه های کنترل از راه دور با اتصال به برنامه اتوماسیون خانگی در کنترل کننده خانه عمل می کنند. آنها این کار را با اتصال به کنترل از طریق خود شبکه کنترل یا از طریق رابط دیگری که کنترل کننده فراهم می کند ، مانند WLAN ، اینترنت یا شبکه تلفن ، انجام می دهند. بنابراین ، استفاده از تلفن های هوشمند به عنوان یک ریموت خانگی قابلیت کنترل ساختمان هوشمند از راه دور از طریق اینترنت یا شبکه تلفن همراه را به ویژگی ای تبدیل می کند که به صورت پیش فرض در دسترس است.

بیشتر بخوانید: سیستم BMS چیست؟ مزایا و معایب مدیریت ساختمان بی ام اس

سوالات متداول

اولین وسایل هوشمند سازی ساختمان چیست؟

اولین وسیله ای که به صورت یکپارچه وظیفه کنترل منزل را به عهده می گرفت با نام ECHO IV ساخته شد. این وسیله که قادر بود لیست خرید را در خود ذخیره کند برخی لوازم خانه را به صورتی محدود کنترل می کرد و قابلیت تغییر در سیستم تهویه را نیز دارا بود.

اولین وسیله خانه هوشمند چه زمانی ساخته شد؟

اولی وسیله خانه هوشمند در سال 1996 ساخته شد.

هدف از هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هدف از هوشمندسازی ساختمان مصرف بهینه و تأمین امنیت است.

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 18 =