خانه هوشمند برای سالمندان

فریتز » خانه هوشمند برای سالمندان
خانه هوشمند برای سالمندان

خانه هوشمند برای سالمندان این روزها نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. توسعه تکنولوژی امروزه بر تمامی صنایع و مکان‌ها، در زندگی افراد مختلفی تأثیرگذار بوده است. مطالعات نشان می‌دهد که دستگاه‌هایی از قبیل، تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های IoT به همان سرعتی که به زندگی جوان‌ها راه یافته‌اند، به زندگی روزمره افراد مسن نیز وارد شده‌اند. در ادامه با شرکت خانه هوشمند فریتز همراه باشید.

به طور ویژه، تقاضا و استفاده از فناوری‌های مراقبت در منزل رشد سریعی داشته است. زیرا مشغله‌های زندگی نسبت به گذشته بیشتر شده و افراد بیشتر زمان خود را در بیرون از خانه و در محل کار سپری می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که جمعیت کره زمین به سمت پیری در حال پیشروی است و تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دو میلیارد نفر خواهد رسید‌. این تغییر جمعیت تا حد زیادی بر افزایش اهمیت مراقبت در منزل تأثیر خواهد داشت.

از دیگر عوامل مؤثر بر افزایش اهمیت و توجه به خانه هوشمند برای ناتوانان بدنی و سالمندان، ویروس کرونا بود. با فراگیری ویروس کرونا در دنیا، جمعیت سالخورده در برابر این ویروس بیشتر آسیب دیدند.

بیشتر بخوانید: فواید و مزایای خانه هوشمند + معایب ساختمان های هوشمند

به دلیل افزایش خطر، مراقبت‌های سنتی پاسخگوی برخی نیازها نبود. افراد مسن و بیماران به طور فزاینده‌ای از مراجعه به بیمارستان و مراکز پزشکی نگران بودند، زیرا احتمال ابتلای آن‌ها به این ویروس در اماکن شلوغ و بیمارستان‌ها بیشتر از خانه بود. از همین رو با فراگیری ویروس کرونا و رشد فناوری، مراقبت در منزل در مسیر تحول صنعت مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفت.

خانه هوشمند برای سالمندان

مزایای مراقبت از سالمندان در خانه هوشمند

فناوری مراقبت در منزل جایگزین مقرون به‌صرفه‌ای برای سایر خدمات مراقبتی بهداشتی مانند خانه سالمندان است. خانه هوشمند برای سالمندان برای بسیاری از خانواده‌ها، مراقبت‌های بهداشتی حیاتی را برای عزیزانشان امکان‌پذیر می‌سازد.

در بسیاری از موارد فناوری‌های مراقبت در منزل می‌تواند جایگزین مناسبی برای مراقبت‌های سنتی شود. اقدامات پزشکی از راه دور در سال گذشته به طور قابل توجهی محبوب شد، زیرا افراد مسن دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشتند. این امر نه‌تنها در حفظ سلامت و آسودگی سالمندان نقش مهمی دارد بلکه موجب کاهش قابل توجه هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد. استفاده از تماس‌های ویدئویی برای انجام قرار ملاقات به بیماران کمک می‌کند تا زمان سفر، هزینه‌های حمل و نقل و تعداد دفعات مراجعه به کلینیک را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: سیستم روشنایی هوشمند ساختمان (هوشمند سازی روشنایی) چیست؟

هوشمندسازی خانه برای سالمندان

هوشمند سازی خانه برای سالمندان به اطرافیان آن‌ها کمک می‌کند تا در صورتی که سالمندان در اطراف آن‌ها خارج از ساعت اداری به مراقبت و کمک نیاز داشته باشند بتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. همه ما می‌دانیم که نگرانی‌های مرتبط با سلامت به ندرت به یک برنامه زمان‌بندی مشخص پایبند هستند.

استفاده از فناوری برای نظارت مداوم، دستگاه‌های مراقبتی هوشمند، سیستم مدیریت دارو، سیستم تشخیص سقوط و حرکت، ساعت هوشمند برای تشخیص دیابت، جوراب هوشمند برای تنظیم دمای بدن، سنسور ارزیابی کیفیت هوا، جلیقه‌های هوشمند که تنفس را آسان می‌کنند، مانیتور ضربان قلب و … از جمله تجهیزات و لوازمی هستند که خانه هوشمند برای سالمندان به آن مجهز هستند.

در حوزه رباتیک شاهد نوآوری در حوزه هوش مصنوعی هستیم. ربات‌های پزشکی عملکرد قوی ارائه می‌کنند تا بیمار بتواند نیازها و سؤالات خود را پاسخ داده و داروهای خود را مدیریت کنند. علاوه بر این در صورت نیاز، با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند ارتباط برقرار کنند.

هوشمندسازی خانه برای سالمندان

ویژگی خانه هوشمند برای سالمندان

ساختمان هوشمند برای سالمندان استقلال بیشتری به آن‌ها بخشیده و زندگی را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. برخی از ویژگی‌های مهم این خانه‌ها در ادامه آورده شده است.

۱- امکان دسترسی از راه دور: شبکه‌های متصل به دستگاه‌ها به یک مرکز کنترل از راه دور از جمله تلفن یا کامپیوتر متصل شده تا داده‌های فیزیکی و پزشکی سالمندان را جمع‌آوری و پردازش کنند. کنترل از راه دور تلویزیون، سیستم گرمایشی و سرمایشی، روشنایی، سیستم امنیتی و … به سالمندان استقلال بیشتری می‌بخشد.

۲- دستگاه مانیتورینگ پزشکی: برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

۳- دستگاه کمک حرکتی: از دیگر دستگاه‌های مورد استفاده در خانه‌های هوشمند، دستگاه کمک حرکتی از جمله رباتیک است. در این دستگاه‌ها حسگری تعبیه شده که به‌واسطه آن اختلالی در حرکت و تحرک سالمند ایجاد نگردد.

۴- سیستم هشدار: این سیستم‌ها بیشتر جنبه امنیتی دارند. دوربین کوچکی به سیستم هشدار متصل شده که در صورت بروز مشکل، هشدار خواهد داد. به طور مثال در صورتی که سالمند فراموش کند درب ماشین خود را قفل کند، سیستم هشدار اطلاع داده و با استفاده از تلفن همراه خود می‌تواند آن را قفل نماید.

بیشتر بخوانید: سیستم امنیتی هوشمند (سیستم های حفاظتی و امنیتی خانه هوشمند)

۵- یادآوری داروها: دستگاه‌های خانه هوشمند برای سالمندان را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم نمود که پس از مراجعه سالمند به پزشک و تجویز دارو، می‌تواند مصرف داروها را یادآوری کند. برخی از دستگاه‌ها حتی قادر هستند بر دوز مصرفی دارو نظارت کنند.

۶- قفل هوشمند: قفل هوشمند و سیستم‌های امنیتی به سالمندان اجازه می‌دهند که با حس آزادی بیشتری در خانه زندگی کنند. علاوه بر این به مراقبین احساس امنیت می‌دهد. از طریق این قفل‌ها می‌توان زمان ورود و خروج افراد را کنترل کرد. همچنین قابل کنترل از راه دور هستند. سیستم‌های امنیتی به مراقبین این امکان را می‌دهند که بتوانند با کنترل صوتی و تصویری، بر فعالیت‌ها در سرتاسر خانه نظارت داشته باشند.

انواع قفل دیجیتال؛ قیمت و خرید قفل های دیجیتالی

۷- کنترل خودکار چراغ و ترموستات‌ها: ممکن است در برخی مواقع کارهای خانه برای سالمندان سخت و دست و پاگیر شود. بسیاری از محصولات هوشمند هستند که می‌توانند این کارها را آسان کنند. به طور مثال می‌توان با خودکارسازی کنترل دما، تنظیم دمای محیط را شخصی‌سازی کرد. چراغ‌های خودکار جابه‌جایی سالمندان را آسان می‌کند. به طور ویژه در هنگام شب که سالمند می‌خواهد از اتاق خود خارج شود با روشن و خاموش شدن چراغ‌ها به‌صورت خودکار دیگر نیازی به پیدا کردن سوئیچ روشن و خاموش کردن چراغ نیست.

۸- دستیار خانه هوشمند: روزبه‌روز بر محبوبیت دستیارهای خانه هوشمند افزوده می‌شود. این ابزار کارهای ساده را ساده‌تر می‌کنند. سالمندان با استفاده از آن‌ها می‌توانند کارهای روزمره مانند پخش موسیقی، تماس تلفنی، خواندن کتاب و … به‌سادگی انجام دهند. استفاده از آن‌ها نه‌تنها برای عزیزان شما راحت است، بلکه سرگرم کننده نیز هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 12 =