کارخانه هوشمند چیست؟ بررسی مزایای هوشمند سازی کارخانه ها

فریتز » کارخانه هوشمند چیست؟ بررسی مزایای هوشمند سازی کارخانه ها
کارخانه هوشمند

به‌راستی مبحث کارخانه هوشمند که باوجود حداقل نیروی انسانی به‌خوبی قادر باشد، اطلاعات را پردازش و در جهت تولید کالاها مورداستفاده قرار دهد، بسیار جالب‌توجه است. سیستم‌های تولید سابق در بهترین حالت به چندین اپراتور و متصدی برای انجام امور وابسته بوده و بدون حضور آن‌ها در اغلب مواقع کمتر فعالیتی امکان بروز و ظهور دارد.

حال‌آنکه کارخانه های هوشمند امروزی قصد دارند، پا را از پشتیبانی به‌منظور ایجاد یک جریان پیوسته تولید فراتر بگذارند. این کارخانه‌ها به مدد مجموعه‌ای از حسگرها قادر هستند، از جمع‌آوری اطلاع تا تصمیم‌گیری را به‌صورت خودمختار به انجام رسانند. شرکت هوشمند سازی که متصدی امور هوشمند سازی کارخانه شما می‌باشد، قادر است با تجهیز کارخانه‌تان به‌تمامی تجهیزات مورد لزوم این امر، مفهوم واقعی از کارخانه هوشمند را به اجرا گذارد.

کارخانه هوشمند چیست؟

کارخانه هوشمند از مجموعه‌ای ماشین‌آلات هوشمند که توانایی جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری منطقی بر اساس آن‌ها را دارد، تشکیل‌شده است. ازاین‌رو می‌توان گفت به‌محض هوشمند سازی کارخانه چهار مبنای کلی شکل می‌گیرد. لایه فیزیکی یا دستگاه‌ها، لایه داده یا فرایند نظارت بر (انتقال، سرعت و حجم داده) به ابر، ابر یا مکان تجزیه و پردازش تحلیل‌های پیچیده و درنهایت لایه کنترل باقابلیت اصلاح توسط اقدامات انسانی از این موارد هستند.

کارخانه های هوشمند

با نگاهی به چنین کارایی از کارخانه‌های هوشمند امروزی، به‌واقع می‌توان آن‌ها را بسیار فراتر از نمونه‌های پیشین یافت. شاید مفهوم هوشمند سازی در کارخانه‌های کمی قدیمی‌تر فقط به سازمان‌دهی و پیکربندی هدفمند ماشین‌ها خلاصه می‌شود.

ولی اکنون آن‌ها بسیار پیشرفته‌تر از یک سیستم هستند که با مدل نرم‌افزاری ارشد یا نیروی انسانی کنترل شوند یا از دستورالعمل‌های یک برنامه کامپیوتری پیروی نمایند. بلکه در قالب چهار لایه ذکرشده، عملکردی کاملاً مستقل داشته و کنترل نامحسوس آدمی گاهاً بر فرایند آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: انبار هوشمند: بررسی امکانات و مزایای انبارداری هوشمند

ویژگی و مزایای کارخانه هوشمند

با توصیفاتی که از کارخانه هوشمند عرضه داشتیم، حتماً مزایای زیادی به ذهن شما متبادر می‌شود که در ادامه به معرفی شاخص‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

اتصال فرایندهای اساسی و اجزا:

شاید اتصال فرایندهای اساسی و اجزا یک مزیت در کارخانه هوشمند به شمار نرود، بلکه یک نیاز در چنین مکان‌هایی تلقی شود. این کارخانه‌ها به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم‌گیری به این اتصال پایدار نیازمند هستند تا توصیفات و گزارش‌هایی به‌روز را دریافت نمایند.افزایش کارایی شبکه تأمین به یکپارچه‌سازی عملیات درون کسب‌وکاری نیازمند است، ازاین‌رو اتصال فرایندها از امور جاری و ساری در این نوع کارخانه‌ها به شمار می‌رود.

بهینه‌سازی عملیات:

بهینه‌سازی عملیات یعنی انجام امور با کمترین خطا و در مقابل اطمینان بالا در جهت افزایش راندمان و بازده که کیفیت فرایندهای تولید و کاهش هزینه‌ها و ضایعات از نتایج درخشان آن است. ازاین‌رو بهینه‌سازی فقط به یک مقوله ورود نیافته و تمامی مؤلفه‌هایی چون نظارت بر مصرف انرژی، ردیابی داده‌ها، گردش دارایی‌ها و … را پس از هوشمند سازی کارخانه برای مالکان آن به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: خانه هوشمند چیست + بررسی امکانات ساختمان هوشمند

مصورسازی و شفاف‌سازی داده‌ها:

در یک کارخانه به سبک هوشمند تمامی داده‌های جمع‌آوری‌شده، محصولات نهایی، دارایی‌های فیزیکی و … شفاف و واضح هستند. ازاین‌رو می‌توان ردیابی، نظارت و … بی‌درنگی را در این شبکه شفاف و مصورسازی شده صورت داد و تصمیمات دقیق‌تری را به‌واسطه این امکانات قابل‌درک اخذ نمود.

پیش‌بینی چالش‌ها:

فعال بودن سیستم‌ها در یک کارخانه هوشمند نوید شناسایی پیش از موعد چالش‌ها را برای کارکنان این مجموعه به همراه دارد. ازاین‌رو در چنین کارخانه‌هایی ناهنجاری‌ها، اتمام موجودی، مشکلات ایمنی و … جایگاهی ندارد. تنها آنچه خودنمایی می‌کند، بهبود بازده، کیفیت و قابلیت پیش‌بینی بلادرنگ نتایج آینده است.

انعطاف‌پذیری بالا:

فعال بودن سیستم‌ها در یک کارخانه هوشمند نوید شناسایی پیش از موعد چالش‌ها را برای کارکنان این مجموعه به همراه دارد. ازاین‌رو در چنین کارخانه‌هایی ناهنجاری‌ها، اتمام موجودی، مشکلات ایمنی و … جایگاهی ندارد. تنها آنچه خودنمایی می‌کند، بهبود بازده، کیفیت و قابلیت پیش‌بینی بلادرنگ نتایج آینده است.

کارخانه هوشمند

تجهیزات کارخانه هوشمند

تجهیزات کارخانه هوشمند به علت تنوعی که بر پیکربندی کارخانه‌ها حاکم است، بسیار گوناگون می‌باشد. درواقع هوشمند سازی در جهت ارتقا سطح موفقیت کارخانه‌ها صورت می‌گیرد. ازاین‌رو هر کارخانه برای رسیدن به چنین موهبتی به یک سری تجهیزات متمایز نیازمند است.

وجود تسهیلات صنعتی متغیر، اتوماسیون منحصربه‌فرد، تولیدات گوناگون و … اجزای کارخانه‌های هوشمند را متغیر ساخته است. ولی در حالت کلی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در این کارخانه‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • ابزارهای اندازه‌گیری و جمع‌آوری مداوم داده‌های به‌دست‌آمده از تجزیه‌وتحلیل الگوریتم‌ها به‌منظور کشف خطاهای عملیاتی، ارزیابی تقاضا، نوسانات و …
  • فناوری شبکه تأمین دیجیتال، اینترنت اشیا، سیستم تبادلات مالی، ذخیره‌سازی ابری، رباتیک، هوش مصنوعی و …
  • تجهیزات بهینه‌سازی، خودکارسازی و اجرای خودکار فرایندهای تولیدی
  • نیروی کار آشنا به فناوری اطلاعات (IT) و فناوری عملیات (OT)
  • ابزارهای موردنیاز به‌منظور برقراری امنیت سایبری

با ورود چنین تجهیزاتی به بستر کارخانه‌ها می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های مربوط به خرابی تجهیزات صنعتی به حداقل ممکن برسد. همچنین عملکرد ناصحیح سیستم‌های موجود در کارخانه‌ها ازمیان‌رفته و ساعات بیکاری این مراکز کاهش یابد. بدین ترتیب نقش اینترنت اشیا صنعتی و سنسورها و دوربین‌ها در هوشمند سازی کارخانه بسیار پررنگ می‌باشد.

تأثیرات یک کارخانه هوشمند بر تولید و کیفیت شرکت

استفاده از مجموعه‌ای فناوری‌های دیجیتال در کنار خدمات فیزیکی سبب شده، طیف وسیعی از مزایای بر تولید کارخانه‌های هوشمند حاکم گردد. تولیدکنندگان تأثیرات متفاوتی را به نسبت نوع تولیدات و فعالیت‌های کارخانه‌ها از این هوشمند سازی تجربه می‌کنند.

مهم‌ترین مزیت آن حرکت از سوی فعالیت‌های سنتی به سمت دیجیتالی شدن می‌باشد. فرصت‌های جدید یکی پس از دیگری در جهت فرایندهای تولید و تغییر اساسی در آن پدید می‌آیند. تغییرات سریع و به‌سوی هوشمند سازی صنایع در مرحله اول تولید را دستخوش تغییرات بهینه می‌نماید.

دریافت نتایج مؤثر بر کیفیت محصولات، بهره‌وری وسیع‌تر، توانمندسازی کارکنان، افزایش ۴۵ درصدی ارزش افزوده ناخالص از نتایج خوب ورود هوش مصنوعی به کارخانه‌ها می‌باشد. همچنین کنترل کیفیتی دقیق‌تر، کم شدن زمان طراحی، کاهش ایجاد ضایعات و در یک‌کلام دگرگونی صنایع در حوزه‌های مختلف از تأثیرات درخشان وجود یک سامانه هوشمند در مراکز تولیدی است.

از دیگر مزایای هوشمند سازی کارخانه‌ها بر تولید می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • یافتن نقص‌های کوچک و غیرقابل دید با چشم غیر‌مسلح در تولیدات به مدد دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • پیش‌بینی شکست‌های احتمالی غیرقابل تشخیص در محصولات به مدد کنترل و بازرسی تولیدات به کمک هوش مصنوعی
  • تعیین زمان دقیق به مدد سنسورها و آنالیزهای پیشرفته، تعمیر ماشین‌های صنعتی به‌منظور جلوگیری از تأثیر نامطلوب بر روند تولید محصولات
  • طراحی تولید بر اساس پارامترهایی مانند مواد اولیه، محدودیت‌های هزینه‌ای و … بدون وجود اشتباهات مکرر
  • تغییر روند تولید و حرکت به‌سوی توسعه مواد اولیه سازگار با محیط‌زیست و بهره‌وری انرژی به‌منظور کاهش تأثیرات مخرب صنایع بر روی محیط زندگی
  • آنالیز داده‌ها در جهت مدیریت بهتر حجم فروش، کیفیت محصول، زنجیره تأمین و …
  • بهره‌گیری از راه‌های نوین به‌منظور بهبود خدمات به مشتریان
هوشمند سازی کارخانه

قیمت هوشمند سازی کارخانجات

باوجود فناوری‌هایی پیشرفته و قابل‌دسترس دیگر لازم نیست، مالکان صنایع در جهت هوشمند سازی کارخانه و مکان تولیدی خود هزینه‌های گزافی را پرداخت نمایند. ولی در حالت کلی برای تعیین قیمت نهایی باید به نوع کاربری کارخانه و سطح هوشمند سازی مدنظر که ساده، متوسط یا پیشرفته است، نیم‌نگاهی انداخت.بدین ترتیب می‌توان قیمتی دقیق‌تر و برآور هزینه‌ای مشخص‌تر را برحسب نیاز و درخواست مشتری عرضه نمود. درنهایت شرکت فریتز در اختیار شما است تا با نازل‌ترین قیمت، باکیفیت‌ترین سیستم‌های هوشمند را در کارخانه شما به اجرا گذارد.

شرکت هوشمند سازی کارخانه ها

شرکت خانه هوشمند فریتز، نمایندگی سیستم BMS امروزه به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه هوشمند سازی شناخته‌شده است. این شرکت نام‌آشنا به مدد نیرویی متخصص و آموزش‌دیده می‌تواند در جهت هوشمند سازی بسیاری از صنایع باقدرت وارد شود.در حال حاضر نیز در امر هوشمند سازی کارخانه در جهت بهبود و رفع نواقص در سیستم‌های کنترلی کارخانه‌ها، کاهش خطای انسانی و کم نمودن هزینه نیروی کار، ورود یافته است.بدین ترتیب با مراجعه به این شرکت هوشمند سازی قادر هستید، با سرعتی فزون‌تر به سمت رشد و بالندگی گام بردارید و برنامه‌ریزی‌های کلانی را با کاهش خسارات گاه‌وبیگاه، در جهت موفقیتتان طرح‌ریزی کنید.

هوشمند سازی ساختمان، خانه و منازل مسکونی

پرسش‌های متداول

چه فناوری‌هایی در کارخانه هوشمند استفاده می‌شود؟

در کارخانه های هوشمند، از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء (IoT) برای ارتباط بین دستگاه‌ها، هوش مصنوعی (AI) برای تصمیم‌گیری و پیش‌بینی، رباتیک برای اتوماسیون فرآیندها و تولید، تحلیل داده برای استخراج اطلاعات از داده‌ها و سیستم‌های هوشمند کنترل فرآیندها استفاده می‌شود.

آینده کارخانه‌های هوشمند چگونه است؟

آینده کارخانه های هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور مانند 5G، شبکه‌های ارتباطی پیشرفته‌تر، افزایش همکاری بین انسان و ربات‌ها، بهره‌گیری از تحلیل داده‌های بزرگ و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری مانند واقعیت افزوده، رشته‌های مجازی و بلاکچین شکل خواهد گرفت.

جمع‌بندی

کارخانه های هوشمند به عنوان نمونه‌ای از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت، با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رباتیک و اتوماسیون، به عنوان محوری برای بهبود کارایی و بهره‌وری در فرآیندهای تولید ظهور کرده‌اند. این تحول در ساختار کارخانه‌ها علاوه بر توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت محصولات و افزایش ایمنی کارکنان، چالش‌هایی نیز به همراه داشته است.

مزایای کارخانه‌ هوشمند بی‌تردید چشم‌گیر است. این کارخانه‌ها با بهره‌گیری از تحلیل داده‌های بزرگ، توانایی پیش‌بینی نیازها و مشکلات را دارند. از طریق رباتیک و اتوماسیون، عملیات تولید به طور دقیق‌تر و با کمترین خطا صورت می‌پذیرد. افزایش بهره‌وری تولید و کاهش هدررفت منابع، بهره‌برداری بهینه از منابع موجود را تضمین می‌کند. همچنین با هوشمند سازی کارخانه افزایش همکاری میان انسان و ربات‌ها، منجر به حل مشکلات پیچیده‌تر و ارتقاء فرآیندهای تصمیم‌گیری می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شانزده =