مرکز کنترل هوشمند: کاربردها و مزایای سیستم کنترل خانه هوشمند

فریتز » مرکز کنترل هوشمند: کاربردها و مزایای سیستم کنترل خانه هوشمند
مرکز کنترل خانه هوشمند

در سبک زندگی سنتی، هنگام بازگشت به خانه مجبور هستیم تا چراغ‌ها، سیستم گرمایش یا سرمایش، سیستم امنیتی و سایر تجهیزات و لوازم برقی خانه را به طور دستی کنترل و تنظیم کنیم اما امروزه راه‌کارهای آسان‌تر، کارآمدتر و اقتصادی‌تری برای کنترل تجهیزات خانه در دسترس ما قرار دارند. سیستم‌های کنترل مختلفی وجود دارند که متناسب با پیچیدگی سیستم اتوماسیون ساختمان، تعداد تجهیزات و نیازهای مالک خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مرکز کنترل خانه هوشمند کارایی و بهره‌وری بیشتری در مقایسه با انسان برای کنترل تجهیزات خانه دارد و امنیت، راحتی و صرفه‌جویی بیشتری را برای ما به ارمغان می‌آورد. برای آشنایی با مرکز کنترل هوشمند در این مقاله با شرکت هوشمند‌سازی فریتز همراه شوید.

دستگاه کنترل مرکزی خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته را میزبانی می‌کند که به صورت یک مجموعه واحد در کنار یکدیگر کار می‌کنند و مرکز کنترل هوشمند وظیفه کنترل و هماهنگ ساختن این تجهیزات را بر عهده دارد. تجهیزات مختلفی که از طریق مرکز کنترل خانه هوشمند مدیریت می‌شوند، غالباً به شبکه اینترنت متصل می‌شوند و قابلیت کنترل خانه هوشمند با موبایل، تاچ پنل، تبلت و غیره را فراهم می‌کنند.

مرکز کنترل هوشمند

مرکز کنترل خانه هوشمند یک مجموعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که امکان کنترل تمامی تجهیزات هوشمند را در یک پلتفرم متمرکز فراهم می‌کند. مرکز کنترل خانه غالباً برای مدیریت روشنایی، امنیت، سیستم تهویه مطبوع و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سیستم مرکز کنترل خانه هوشمند

انواع مختلفی از سیستم‌های کنترل خانه هوشمند در بازار وجود دارند که برای استفاده در شرایط مختلف و پاسخ‌گویی به نیازهای متفاوتی طراحی شده‌اند. متداول‌ترین انواع مراکز کنترل هوشمند سازی منازل مسکونی عبارتند از:

  • هاب هوشمند: هاب هوشمند با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلفی مانند Zigbee، Z-Wave و Wi-Fi امکان اتصال و مدیریت طیف وسیعی از تجهیزات خانه هوشمند را در یک پلتفرم متمرکز فراهم می‌کند.
مرکز کنترل خانه هوشمند
  • دستیار صورتی هوشمند: دستگاه‌هایی مانند Amazon Echo، Alexa یا Google Home نه‌تنها به عنوان دستیار صوتی هوشمند عمل کرده و فرمان‌های صوتی را اجرا می‌کنند، بلکه می‌توانند به عنوان جایگزین هاب خانه هوشمند نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

سیستم صوتی هوشمند (سیستم صوتی خانه هوشمند)

کنترل مرکزی خانه هوشمند
  • کنترل تجهیزات هوشمند به طور مستقل: برخی از تجهیزات خانه هوشمند می‌توانند مستقیماً به گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، تاچ پنل هوشمند، تبلت و غیره متصل شوند. با نصب برنامه‌هایی که از طرف سازندگان این تجهیزات معرفی می‌شوند، می‌توانیم کنترل آن‌ها را به دست بگیریم.
کنترلر مرکزی خانه هوشمند

انواع سیستم‌های کنترل خانه هوشمند را می‌توانیم از نظر چگونگی ارتباط به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنیم. انواع مراکز کنترل خانه هوشمند از نظر روش ارتباطی عبارتند از:

  • مرکز کنترل موبایلی: این دسته از سیستم‌های کنترلی، برای کنترل تجهیزات خانه در مکان‌هایی که دسترسی به شبکه وای فای وجود ندارد مناسب هستند. در این تکنیک، یک سیم‌کارت روی سیستم کنترل نصب می‌شود و به صورت مرکز کنترل پیامکی هوشمند عمل می‌کند. این سیستم با ارسال یا دریافت پیامک می‌تواند وضعیت عملکرد تجهیزات را گزارش دهد یا فرمان‌ها را دریافت کند.
دستگاه کنترل مرکزی خانه هوشمند
  • مرکز کنترل اینترنتی: سیستم‌های کنترل اینترنتی از طریق شبکه اینترنت به گوشی موبایل یا تبلت مالک ساختمان متصل می‌شوند و از همین طریق داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند. سیستم‌های کنترلی با اتصال به شبکه اینترنت می‌توانند داده‌های حجیم مانند تصاویر دوربین‌های نظارتی را ارسال کنند و امکان گفتگو با مراجعین از طریق آیفون تصویری هوشمند را فراهم کنند.
  • ریموت کنترل خانه هوشمند: ریموت کنترل خانه هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور تجهیزاتی که با استفاده از ریموت IR یا RF کنترل می‌شوند را در اختیار ما قرار می‌دهد. این دستگاه کنترلی ما را قادر می‌سازد تا کولر گازی، تلوزیون و سایر تجهیزات غیر هوشمندی که از طریق ریموت کنترل می‌شوند را از راه دور کنترل کنیم یا برای روشن و خاموش کردن این تجهیزات برنامه زمان‌بندی تعیین کنیم.
سیستم کنترل هوشمند

معرفی چند سیستم و مرکز کنترل هوشمند

سیستم مرکزی کنترل خانه هوشمند مانند مغز انسان عمل می‌کند. واکنش و تعامل میان تجهیزات به‌واسطه آن صورت گرفته و تعیین می‌گردد. برخی از انواع این سیستم‌های کنترلی عبارت‌اند از: ZipatileZipabox, ZipMicro

سیستم مرکز کنترل ZipaMicro

یکی از انواع مرکز کنترل خانه هوشمند، زیپا میکرو است. تفاوت این کنترلر با سایر نمونه‌های مشابه در ابعاد کوچکی است که دارد. این اندازه کوچک موجب گشته تا به‌راحتی در هرکجا قابل جاگذاری باشد. سیستم عامل آن لینوکس بوده و از پروتکل Zwave نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم مرکز کنترل Zipatile

یکی از بهترین سیستم‌های کنترل مرکزی زیپاتایل بوده که در سال ۲۰۱۷ توانسته جایزه Awards را دریافت کند. از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها امکان نصب بر روی میز و سازگاری با سیستم عامل اندروید بوده که می‌توان تمام تجهیزات را از راه دور و به صورت یکجا کنترل نمود.

سیستم مرکز کنترل ZipaBox

از دیگر سیستم‌های کنترل مرکزی خانه هوشمند، زیپاباکس است. این سیستم همچون ماژول بوده که قابل کار کردن با سایر ماژول‌ها است. با استفاده از این ماژول می‌توان تمام تجهیزات یک خانه هوشمند را، کنترل کرد. علاوه بر این قابل اتصال به سایر دستگاه‌ها و تجهیزات از طریق سیم است. این کنترل کننده از پروتکل Zwave ، ZigBee، KNX ، P1، EnIcean نیز پشتیبانی می‌کند.

کاربرد سیستم کنترل هوشمند

مرکز کنترل هوشمند وظیفه کنترل، نظارت و مدیریت دستگاه هوشمند سازی خانه را بر عهده دارد و با اتصال به شبکه اینترنت، قابلیت مدیریت خانه از راه دور را در اختیار ما قرار می‌دهد. سیستم کنترل به طور پیوسته روی عملکرد تجهیزات خانه نظارت دارد تا شرایط خانه با خواسته‌های ما منطبق شود. مهم‌ترین کاربردهای مرکز کنترل هوشمند عبارتند از:

  • کنترل روشنایی: کنترلر مرکزی خانه هوشمند ما را قادر می‌ساز تا شرایط مشخصی را مانند حضور افراد برای روشن و خاموش شدن چراغ‌ها تعیین کنیم یا روشنایی را از راه دور کنترل کنیم. ساکنین خانه می‌توانند برای روشن و خاموش شدن چراغ‌ها برنامه‌ریزی کنند، میزان روشنایی و حتی رنگ چراغ هوشمند را تغییر دهند.
کنترل خانه هوشمند با موبایل
  • کنترل دما در خانه هوشمند: اتصال ترموستات هوشمند به مرکز کنترل هوشمند قابلیت کنترل بهینه دمای هوای ساختمان را در اختیار ما قرار می‌دهد. مالک ساختمان می‌تواند از راه دور تنظیمات دمای ساختمان را تغییر دهد، برنامه زمان‌بندی را برای سرمایش و گرمایش ساختمان تنظیم کند و روی مصرف انرژی نظارت داشته باشد.
  • تامین امنیت خانه: مرکز کنترل خانه هوشمند ما را قادر می‌سازد تا دوربین‌های نظارتی، وضعیت سنسورهای درب و پنجره، آیفون تصویری و وضعیت قفل هوشمند را در یک پلتفرم متمرکز کنترل کنیم. به علاوه، در صورتی که سیستم کنترل فعالیت مشکوکی را تشخیص دهد، با ارسال نوتیفیکیشن ما را از این موضوع مطلع می‌سازد.
  • کنترل سیستم آبیاری: سیستم کنترل خانه هوشمند می‌تواند قابلیت کنترل سیستم آبیاری هوشمند را از راه دور در اختیار ما قرار دهد تا در مسافرت نیز بتوانیم از سلامت گیاهان و درختان خانه مطمئن شویم.
انواع سیستم های هوشمند خانگی

مزایای مرکز کنترل خانه هوشمند

انتخاب و پیاده‌سازی مرکز کنترل مناسب در سیستم ساختمان هوشمند مزیت‌های متعددی را به همراه دارد. مهم‌ترین مزایای مرکز کنترل هوشمند سازی عبارتند از:

  • مدیریت یکپارچه تجهیزات خانه هوشمند: به کمک مرکز کنترل هوشمند می‌توانیم انواع سیستم های هوشمند شامل چراغ‌ها، سیستم تهویه، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، آبیاری و غیره را در یک پلتفرم متمرکز مدیریت کنیم.
  • راحتی: مرکز کنترل خانه هوشمند وظیفه مدیریت تجهیزات خانه را بر عهده می‌گیرد و با نظارت پیوسته بر عملکرد تجهیزات هوشمند، شرایط محیط زندگی و شاخص‌هایی مانند میزان روشنایی، دما، گردش هوا و غیره را بر اساس خواسته‌های ما کنترل می‌کند.
سیستم خانه هوشمند
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: مرکز کنترل هوشمند با کنترل روشنایی هوشمند بر اساس ساعت‌های شبانه‌روز یا حضور افراد می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک کند. کنترل سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان نیز موجب می‌شود تا انرژی به طور کارآمدتری مصرف شود و اتلاف آن به حداقل برسد.
  • افزایش امنیت: کنترل پنل خانه هوشمند می‌تواند فعالیت‌های مشکوک یا رویداد‌های مختلف را با ارسال نوتیفیکیشن به ما اعلام کند. سیستم هوشمند خانه قابلیت مشاهده تصاویر دوربین‌های نظارتی، بررسی وضعیت درب و پنجره، مشاهده گزارش ورود و خروج افراد و کنترل خودکار روشنایی از طریق یک پلتفرم متمرکز را در اختیار ما قرار می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا در محیط امن‌تری زندگی کنیم.

سیستم امنیتی هوشمند خانه | سیستم های حفاظتی و امنیتی خانه هوشمند

سیستم های کنترل هوشمند خانه
  • دسترسی از راه دور: قابلیت کنترل خانه از راه دور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه هوشمند محسوب می‌شود. مرکز کنترل خانه هوشمند ما را قادر می‌سازد تا با کنترل تجهیزات هوشمند، دما، روشنایی، سیستم آبیاری و غیره را از راه دور کنترل کنیم.
  • کاهش سردرگمی: مرکز کنترل خانه هوشمند امکان کنترل تمامی تجهیزات خانه از طریق یک پلتفرم متمرکز را در اختیار ما قرار می‌دهد و در نتیجه، ما را از نصب برنامه‌های متعدد که به سردرگمی کاربران منجر می‌شود، بی‌نیاز می‌سازد.
دستگاه هوشمند سازی خانه

سوالات متداول

مهمترین مزیت سیستم کنترل هوشمند چیست؟

مرکز کنترل خانه هوشمند مزیت‌های مهمی شامل راحتی، امنیت، بهره‌وری و دسترسی از راه دور به تجهیزات خانه را در اختیار ما قرار می‌دهد اما کنترل تمامی تجهیزات از طریق گوشی هوشمند یا تبلت را شاید بتوانیم به عنوان مهم‌ترین مزیت سیستم کنترلر مرکزی خانه هوشمند معرفی کنیم.

بهترین دستگاه کنترل مرکزی خانه هوشمند کدام است؟

هاب خانه هوشمند و دستیار صوتی هوشمند از جمله سیستم های کنترل هوشمندی هستند که قابلیت کنترل یکپارچه تجهیزات خانه را در اختیار ما قرار می‌دهند. هر یک از این تجهیزات که به عنوان مرکز کنترل خانه هوشمند عمل می‌کنند، امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند که آن‌ها را به نامزدهای عنوان بهترین مرکز کنترل هوشمند ساختمان تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

مرکز کنترل خانه هوشمند ما را قادر می‌سازد تا از هر نقطه‌ای در جهان بتوانیم تجهیزات خانه را کنترل کنیم. از آنجایی که هر خانه شرایط متفاوتی را از نظر وسعت، دسترسی به شبکه اینترنت، تجهیزات و ماژول خانه هوشمند، تعداد طبقات و غیره دارد، کنترل کننده‌های مختلفی نیز در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه، انواع مختلفی از سیستم‌های کنترل خانه هوشمند در دسترس ما قرار دارند که بر اساس نوع پروتکل‌های مورد استفاده برای هوشمند سازی ساختمان، بودجه، تعداد تجهیزات قابل پشتیبانی، رابط کاربری و سهولت استفاده از کنترلر، سازگاری، بروزرسانی، امنیت و امکانات انتخاب می‌شوند.

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهارده =