هوشمند سازی استخر؛ امکانات و مزایای استخر هوشمند

فریتز » هوشمند سازی استخر؛ امکانات و مزایای استخر هوشمند
هوشمند سازی استخر

در طی سال‌های اخیر، گسترش استقبال مردم از مفهوم خانه‌ هوشمند را شاهد بوده‌ایم و تجهیزات هوشمند محیط زندگی ما انسان‌ها را متحول کرده‌اند. با این وجود، نفوذ فناوری به محیط داخلی خانه‌ها محدود نمی‌شود و فضای باز خانه شامل حیاط و استخر نیز با پیشرفت فناوری دستخوش تحول شده‌اند. استخر هوشمند به تجهیزات پیشرفته‌ای مجهز می‌شود تا آسایش، امنیت و بهره‌وری بیشتری را برای ما به ارمغان بیاورد. استخرهای هوشمند امکانات و قابلیت‌هایی را دارند که شاید چند سال پیش تصور آن نیز امکان‌پذیر نبوده است. برای آشنایی با چگونگی هوشمند سازی استخر در این مقاله با شرکت هوشمند سازی و نمایندگی سیستم BMS فریتز همراه شوید.

استخر هوشمند چیست؟

استخر هوشمند شنا به استخری گفته می‌شود که برای افزایش کارایی، بازدهی و راحتی افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، به تجهیزات پیشرفته و هوشمند متعددی مجهز شده است. استخر هوشمند می‌تواند به طور خودکار فرآیندهای مختلفی مانند تنظیم ترکیبات شیمیایی آب، گرمایش، نورپردازی، تنظیم سطح PH آب و حتی پاک‌سازی آب استخر را انجام دهد.

هوشمند سازی استخر

استخر هوشمند به عنوان بخشی از یک خانه، ویلا یا هتل عملکردی یکپارچه و هماهنگ با سایر قسمت‌های ساختمان دارد و از طریق یک پلتفرم متمرکز کنترل می‌شود؛ بنابراین از راه دور نیز می‌توانیم استخر را برای استفاده در یک ساعت مشخص آماده کنیم یا روی شرایط استخر مانند دما، سطح آب، میزان کولر و غیره نظارت داشته باشیم.

به طور کلی، استخر هوشمند می‌تواند کارهای تکراری، خسته‌کننده، ناخوش‌آیند و زمان‌بر را بر عهده بگیرد؛ بنابراین می‌توانیم از استخری که همواره مطابق خواسته ما عمل می‌کند، لذت ببریم.

تجهیزات هوشمند سازی استخر

هوشمند سازی استخر با استفاده از تجهیزات متعددی انجام می‌شود که هر یک وظیفه مشخصی را در عملکرد بهینه استخر بر عهده دارند. مهم‌ترین تجهیزات هوشمندسازی استخر عبارتند از:

پمپ آب استخر هوشمند

پمپ آب، یکی از مهم‌ترین اجزای هر استخری است که با به گردش درآوردن آب به ترکیب یکنواخت آب گرم و سرد، پاکسازی آب و جلوگیری از رشد جلبک و باکتری‌ها کمک می‌کند. با این وجود، پمپ‌ آب انرژی زیادی را مصرف می‌کند که روشن بودن آن هزینه زیادی را نیز به همراه دارد. پمپ هوشمند، تا 85 درصد انرژی کمتری را نسبت به پمپ‌های قدیمی مصرف می‌کند؛ بنابراین هزینه نگهداری از استخر را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

استخر هوشمند

جاروی هوشمند استخر

نواع استخرها و به ویژه استخرهای روباز، در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند. هیچ کسی از تمیز کردن دستی محیط استخر لذت نمی‌برد اما نظافت دوره‌ای استخر برای حفظ بهداشت و همچنین بهبود ظاهر آن ضروری است. استخری که بتواند کارهای نظافت را به طور خودکار انجام دهد، مزیت بزرگی را از نظر صرفه‌جویی در وقت و انرژی افراد به همراه دارد.ا

هوشمندسازی استخر

امروزه، انواع مختلفی از روش‌های پاکسازی استخر مانند ربات جاروبرقی هوشمند استخر در دسترس ما قرار دارند که با حرکت در سطح آب آلودگی‌هایی مانند تکه‌های پلاستیکی، جلبک، برگ، گرد و غبار و غیره را جمع‌آوری می‌کنند. روش پاکسازی از کف نیز تکنیک دیگری است که با به گردش درآوردن آب استخر از پایین به بالا، می‌تواند انواع آلودگی‌ها را جمع‌آوری کند. این سیستم از طریق نازل‌های متعددی عمل می‌کند که در کف استخر نصب می‌شوند؛ بنابراین هیچ‌گونه مزاحمتی برای شناگران ایجاد نخواهد کرد.

سیستم پاکسازی هوشمند استخر این قابلیت را دارد که در هنگام شب یا سایر ساعت‌های بیکاری استخر، فعال شود تا در طی روز با محدودیتی در استفاده از استخر مواجه نشویم.

دستگاه کلرزن نمکی هوشمند

اندازه‌گیری و تنظیم سطح کلر آب استخر روی یک مقدار استاندارد، برای از بین بردن باکتری‌ها و حفظ سلامت افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، ضروری است. استفاده بیش از حد کلر موجب می‌شود تا به پوست و چشم افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، آسیب برسد. دستگاه کلرزن نمکی هوشمند، سطح کلر آب استخر و pH آب را روی مقدار مناسب تنظیم می‌کند تا بتوانید بدون نگرانی از تجمع باکتری‌ها یا تجربه تحریک و سوزش چشم و پوست، از شنا کردن لذت ببرید.

اسخر هوشمند چیست

سیستم گرمایش استخر هوشمند

گرم کردن آب استخر توسط سیستم‌های قدیمی گرمایش، وقت و انرژی زیادی را به هدر می‌دهد. در حقیقت، گرم کردن آب استخر می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و افراد مجبور خواهند بود تا کل این مدت زمان را انتظار بکشند. سیستم گرمایش هوشمند استخر قابلیت کنترل از راه دور را دارد؛ بنابراین زمانی که حرکت به سوی ویلا را آغاز می‌کنید یا از محل کار می‌توانید سیستم گرمایش استخر را فعال کنید تا در زمان بازگشت، دمای استخر به محدوده اعمال شده در تنظیمات سیستم کنترل برسد.

هوشمند سازی استخر چیست

سیستم روشنایی هوشمند استخر

این سیستم، امکان شخصی‌سازی محیط استخر از طریق نورپردازی و تنظیم شدت نور را دارد. روشنایی هوشمند استخر با استفاده از گوشی هوشمند کنترل می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

تجهیزات هوشمند سازی استخر

سیستم کنترل هوشمند استخر

سیستم کنترل استخر هوشمند امکان نظارت و کنترل تجهیزات استخر شامل پمپ‌ها، سیستم فیلتراسیون، چراغ‌ها و سیستم ضدعفوفی را از راه دور در اختیار ما قرار می‌دهد. کاربران با استفاده از گوشی هوشمند، تاچ پنل و غیره می‌توانند تمامی این تجهیزات را تنها با استفاده از یک برنامه کنترل کنند. امکان برنامه‌ریزی برای خاموش و روشن شدن تجهیزات استخر و نظارت بر عملکرد این تجهیزات نیز از جمله قابلیت‌های سیستم کنترل هوشمند استخر هستند.

امکانات استخر هوشمند

روکش هوشمند استخر (اتوماسیون سرپوش استخر)

پوشش هوشمند استخر نه‌تنها با جلوگیری از ورود برگ، گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها، به حفظ پاکیزگی و کاهش ضرورت نظافت استخر کمک می‌کند، بلکه با جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به استخر موجب می‌شود تا امنیت آن نیز تامین گردد. پوشش هوشمند به سادگی و تنها با یک اشاره باز و بسته می‌شود و می‌تواند با جلوگیری از ورود کودکان به محیط استخر، امنیت خردسالان را تضمین کند.

این مکانیزم به کمک سنسورهای تشخیص شرایط جوی (تشخیص باد، باران و…)، در مواقعی که شرایط جوی مساعد نیست، روکش استخر را فعال کرده و از ایجاد آلودگی در محیط استخر جلوگیری می‌نماید. به این ترتیب دیگر نیاز به انجام این کار به‌صورت دستی نمی‌باشد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی ادامه دهید!

مزایای هوشمند سازی استخرها

سیستم پخش موسیقی هوشمند

سیستم صوتی هوشمند پخش موسیقی خانه یا ویلا می‌تواند به محیط استخر نیز گسترش یابد. پخش موسیقی در محیط استخر می‌تواند محیط آرامش بخشی را برای ساکنین خانه فراهم کند. اسپیکر بی‌سیم ضد آب برای پخش موسیقی در چنین شرایطی طراحی شده‌اند و می‌توانند صدای واضح، شفاف و باکیفیتی را در محیط استخر پخش کنند. به علاوه، می‌توانیم در زمان ورزش کردن به رادیو یا پادکست مورد علاقه خودمان نیز گوش کنیم.

ویلای هوشمند: مشاوره و اجرای هوشمند سازی ویلا

سایبان خودکار

در زمان‌هایی که هوا به‌شدت گرم و نور مستقیم خورشید در حال تابش است، ممکن است نتوان بهترین تجربه شنا را در محیط رو باز داشت. در این صورت یک سایبان هوشمند و خودکار به کمک شما می‌آید.

استخرهای هوشمند

شما می‌توانید به کمک خانه‌ی هوشمند، باز و بسته شدن سایبان خود را هوشمند نمایید. به این صورت که سایبان هوشمند، بر اساس داده‌هایی که از سنسور هوشمند دما و … کسب می‌کند و یا بر اساس فرمان شما بر روی اپلیکیشن، باز شده و یک سایه مناسب بر روی استخر شما می‌اندازد.

هوشمند سازی ساختمان؛ اجرای هوشمند سازی خانه و منازل مسکونی

امکانات استخر هوشمند

ویژگی‌ها و امکانات استخرهای هوشمند به تجهیزات مورد استفاده برای هوشمند سازی استخر بستگی دارد. برخی از امکانات کلیدی استخرهای هوشمند عبارتند از:

  • نظارت خودکار روی کیفیت آب
  • مدیریت و کنترل استخر از راه دور
  • فیلتراسیون و پاکسازی خودکار استخر
  • عملکرد یکپارچه در کنار سایر تجهیزات خانه هوشمند
  • ویژگی‌های امنیتی و کنترل دسترسی افراد به استخر
  • دسترسی لحظه‌ای به داده‌های استخر
  • قابلیت سفارشی‌سازی شرایط استخر شامل تنظیم دمای آب، نورپردازی و غیره

مزایای هوشمند سازی استخرها

استفاده از جدیدترین فناوری‌های جهان برای هوشمند سازی استخر، مزایای متعددی را از جنبه‌های مختلفی مانند رفاه، هزینه، امنیت و زمان به همراه دارد. مهم‌ترین مزایای استخر هوشمند عبارتند از:

  • افزایش امنیت: استخر هوشمند می‌تواند از دسترسی افراد غیرمجاز و از جمله کودکان به محیط استخر جلوگیری کند. سیستم کنترل کیفیت آب نیز به طور پیوسته شاخص‌هایی مانند میزان کلر آب استخر، سطح PH آب و غیره را اندازه‌گیری می‌کند تا سلامتی افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، تضمین شود.
معایب هوشمندسازی استخر
  • افزایش راحتی: سیستم کنترل هوشمند استخر و جکوزی بسیاری از کارهای تکراری و نامطلوب شامل تمیزکاری استخر، نظارت بر عملکرد تجهیزات استخر، کنترل دما، تنظیم PH آب و غیره را به طور خودکار انجام می‌دهد؛ بنابراین افراد می‌توانند بدون مواجهه با مشکلات استخرهای قدیمی، از شنا کردن در استخر هوشمند لذت ببرند.
  • کاهش هزینه‌ها: برخی تصور می‌کنند که هوشمندسازی استخر اقدامی غیر ضروری است و تنها هزینه‌های بیشتری را به مالک ساختمان تحمیل می‌کند اما در حقیقت، استخر هوشمند با مصرف بهینه انرژی و مدیریت مصرف آب، کاهش قابل توجهی در هزینه‌ها را به همراه دارد.
  • کاهش اتلاف زمان: در حالی که آماده‌سازی استخرهای قدیمی زمان‌بر است، استخرهای هوشمند می‌توانند بر اساس برنامه زمان‌بندی یا فرمان دریافت شده از سوی مالک ساختمان کنترل شوند. در صورتی که قصد استفاده از استخر هوشمند را دارید، تنها کافی است تا از راه دور شرایط استخر را برای زمان بازگشت به خانه آماده کنید.

بیشتر بخوانید: موتورخانه هوشمند چیست؛ مزایا و معایب هوشمندسازی موتورخانه

معایب هوشمندسازی استخر

با وجود مزایای متعددی که هوشمند سازی استخرها به همراه دارد، موانع و معایب محدودی نیز وجود دارند که باید در زمان تصمیم‌گیری برای اجرای طرح استخر هوشمند در نظر گرفته شوند. این معایب عبارتند از:

  • هزینه اولیه: خرید ،نصب و راه‌اندازی تجهیزات استخر هوشمند مانند حسگرها، کنترل‌کننده‌ها، پمپ‌ها و ربات‌ها هزینه بیشتری را در مقایسه با پیاده‌سازی استخرهای قدیمی به همراه دارد. با این وجود، باید توجه داشته باشیم که این هزینه، به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی تدریجاً به جیب مالک ساختمان باز خواهد گشت.
  • پیچیدگی فنی: برنامه‌ریزی و کنترل تجهیزات استخر هوشمند می‌تواند برای سالمندان و افرادی که با فناوری آشنایی ندارند، پیچیده باشد. به علاوه، طراحی، نصب و اجرای استخر هوشمند توسط افرادی که مهارت یا تخصصی در این زمینه ندارند، می‌تواند به نارضایتی کارفرما و افزایش هزینه پیاده‌سازی استخر هوشمند منجر شود.
  • احتمال حملات سایبری: هکرها و مهاجمین می‌توانند با اجرای حملات سایبری به داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورها و سایر تجهیزات استخر هوشمند دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل، خرید و نصب تجهیزات از برندهای معتبر و انجام اقدامات امنیتی مانند استفاده از فایروال برای مقابله با چنین اتفاقاتی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سیستم هوشمند bms ساختمان چیست؟

چالش ها و راهکارهای پیاده سازی استخر هوشمند

هوشمند سازی استخر مانند هر پروژه دیگری مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات مناسب می‌توانیم بر چالش‌های مورد اشاره غلبه کنیم. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

  • هزینه: هزینه هوشمند سازی استخر به قیمت تجهیزات و هزینه نصب و راه‌اندازی استخر هوشمند بستگی دارد. برآورد هزینه اولیه و محاسبه زمان تقریبی بازگشت سرمایه به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا به طور آگاهانه به هوشمند سازی استخر اقدام کنند.
  • سازگاری و یکپارچه‌سازی: کنترل یکپارچه تجهیزات مختلفی که توسط برندهای متفاوت تولید شده و بر پایه پروتکل‌های مختلفی عمل می‌کنند، می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. در صورتی که تجهیزات هوشمند سازی استخر در زمان طراحی به طور دقیق انتخاب شوند، با چالش‌ سازگاری تجهیزات مواجه نخواهیم شد.
چالش ها و راهکارهای پیاده سازی استخر هوشمند
  • قابلیت اطمینان و دسترسی: قابلیت کنترل و عملکرد تجهیزات استخر به کیفیت و پایداری شبکه اینترنت و اتصال تجهیزات به یکدیگر متکی است. انتخاب پروتکل‌های مناسب برای اتصال تجهیزات هوشمند و استفاده از اتصال اینترنتی با کیفیت، به افزایش قابلیت اطمینان استخر هوشمند کمک می‌کند.

مشاوره و اجرای هوشمند سازی آپارتمان و مجتمع

پرسش‌های متداول

چه نوع فناوری‌هایی در استخر هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

تکنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از جمله فناوری‌هایی هستند که در هوشمندسازی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا استخر هوشمند می‌تواند به افزایش امنیت استخر و کاهش حوادث کمک کند؟

بله، روکش هوشمند استخر می‌تواند از دسترسی کودکان به استخر جلوگیری کند. به علاوه، سیستم امنیتی نیز به طور پیوسته محیط استخر را کنترل می‌کند. با تعریف محدوده مشخص برای سیستم امنیتی استخر می‌توانیم در صورت ورود افراد و کودکان به استخر، از این اتفاق مطلع شویم.

هوشمند سازی استخر چه تأثیری بر راحتی و آسایش استفاده کنندگان استخر دارد؟

استخر هوشمند می‌تواند نظافت، تنظیم تعادل شیمیایی آب و تنظیم دما را به طور خودکار و بر اساس تنظیمات کاربران انجام ‌دهد. مالک ساختمان می‌تواند تجهیزات استخر هوشمند را با استفاده از گوشی هوشمند و از راه دور نیز کنترل کند؛ بنابراین شرایط استخر در هر لحظه و بر اساس خواسته افراد کنترل می‌شود.

جمع‌بندی

استخر هوشمند دستاورد بزرگی است که با اهداف هوشمند سازی خانه شامل افزایش سطح رفاه، بهره‌وری و امنیت مطابقت دارد. هوشمند سازی استخر می‌توانند کارهایی مانند گرم کردن دمای آب استخر، تنظیم سطح کلر و PH آب، نورپردازی و پاکسازی استخر را به طور خودکار انجام دهد. مالک ساختمان می‌تواند از هر مکانی روی شرایط استخر نظارت داشته باشند و در صورت ورود افراد غریبه و کودکان به محوطه استخر، به سرعت از این موضوع مطلع شود. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آب نیز دیگر مزایایی هستند که نمی‌توانیم از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)