آیا خانه­ های هوشمند امن می باشند؟

فریتز » آیا خانه­ های هوشمند امن می باشند؟
آیا خانه­ های هوشمند امن می باشند؟

مروری بر خطرات سه گانه خانه‌­های هوشمند

خانه‌­های هوشمند و اتوماسیون خانگی یک تجربه انتزاعی از پیشرفت تکنولوژی نبود، بلکه تبدیل به یک ضرورت در زندگی روزمره عده‌­ای شده و در آینده شاهد همه گیر شدن آن خواهیم بود. همچنین با ورود غول­‌های تکنولوژی دنیا مانند گوگل و اپل به این صنعت، آینده­‌ی این صنعت روشن­‌تر هم شده است.

اما همانطور که صنعت هوشمندسازی خانه­‌ها پیشرفت می‌کند، نگرانی‌ها هم درمورد مسائل امنیتی این خانه‌ها بیشتر می‌شود. در این مقاله سؤالاتی نظیر آیا خانه‌ی من در مقابل هکرها امن است؟ و یا اینکه اگر برق خانه قطع شود چه اتفاقی می­‌افتد را به همراه راهکارهای حل این مسائل را بررسی خواهیم کرد. با شرکت خانه هوشمند فریتز باشید.

آیا خانه من در مقابل هکرها ضعیف است؟

مسئله­‌ی هکرها، مسئله­‌ی جدیدی در دنیای دیجیتال نیست. با آغاز بکار عصر تکنولوژی، همواره نفوذ به سیستم‌­ها و سرورهای مختلف، با نیات و انگیزه‌­های متنوعی انجام پذیرفته است. اما همانطور که به‌خاطر وجود هکرها، ما از استفاده از موبایل و رایانه دست نمی­‌‍کشیم (به‌خاطر مزایای بسیار بسیار زیاد آن­ها)، قاعدتاً به صرف وجود احتمال هک سیستم خانه هوشمند، نمی‌­توان از آن چشم‌­پوشی کرد.

بعلاوه اینکه در خانه‌­های سنتی هم سرقت یک مسئله اساسی است.مسئله بعدی سطح بالای امنیت سیستم­‌های خانه­ هوشمند است که باعث شده هرکسی نتواند به فکر نفوذ به آن­ها باشد. اما با این وجود راهکارهای بسیار زیادی برای به صفر رساندن احتمال هک سیستم‌­های خانه‌­ی هوشمند وجود دارد؛ راهکارهایی که می­‌تواند خیال اعضای خانه را از احتمال نفوذپذیری اتوماسیون خانگی‌­شان راحت کند.

امنیت سیستم­‌های خانه­ هوشمند

یکی از این راه­‌ها، مقایسه میزان نیاز خود در حوزه کنترل در مقابل امنیت است! یعنی چه؟ یعنی آیا واقعاً به وجود دوربین مداربسته در فضای داخل خانه احتیاج دارید؟

شما می­‌توانید به‌جای دوربین­‌های مداربسته که می­‌تواند به آن­ها نفوذ شود، از سنسورهای تشخیص حرکت در فضای داخلی خانه استفاده کنید و آن­ها هرگونه تردد را به شما اطلاع رسانی می­‌کنند. در اینصورت دیگر نگران هک شدن دوربین مداربسته‌­تان نخواهید بود، چون وجود ندارد!

بیشتر بخوانید: موتورخانه هوشمند چیست: مزایا و معایب هوشمندسازی موتورخانه

راه بعدی که کمی تخصصی و مربوط به بحث شبکه است، بستن پورت­‌های مودم است. شما دسترسی آزاد پورت­‌های خود را محدود می‌­کنید و با ایجاد یک شبکه خصوصی مجازی که به آن VPN گفته می­‌شود، می­‌توانید دسترسی‌­های عمومی به سرور خود را محدود نمایید. به همین راحتی!

از طرفی، Loxone به شما این قابلیت را می­‌دهد که کدام یک از تجهیزات هوشمند خود را بتوانید به‌صورت ریموت و از راه دور کنترل نمایید. می‌­توانید تصمیم بگیرید که آیا درها به‌وسیله ریموت کنترل باز شوند یا خیر، فقط با کلید. یا اینکه دوربین‌­های مداربسته چه زمانی از طریق ریموت و چه زمانی از طریق نمایشگر یا تلویزیون قابل کنترل باشند. تمامی این موارد توسط Loxone پیش‌­بینی شده و شما از این بابت خاطر جمع خواهید بود.

هرج و مرج برنامه‌ها

این مسئله از پیش حل شده است اما نه برای همه! کاربرانی هستند که برای هر تجهیز هوشمند خود یک برنامه­‌ی بخصوص دارند. یکی برای سیستم روشنایی، یکی برای مدیریت دمای خانه و… .

این مسئله خودش یک ریسک به‌حساب می­‌آید. وجود برنامه‌­های متعدد، یعنی توسعه‌دهندگان متفاوت و در نهایت سطح ایمنی متفاوت. برخی برنامه­‌ها قابل نفوذتر از دیگر برنامه­‌هاست و ممکن است از این روش بتوان برای نفوذ به یک بخش از خانه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد سیستم BMS ساختمان (سیستم خانه هوشمند BMS)

این مسئله در خانه هوشمند لوکسون Loxone به‌خوبی حل شده است. وجود یک برنامه یکپارچه و یا به اصطلاح سوپر اپلیکیشن، به شما این قابلیت را می­‌دهد تا هر تجهیز هوشمندی که در خانه دارید را در یک نرم‌­افزار مدیریت کنید؛ بدون دغدغه و بدون هرج و مرج. یادمان نرود که یکی از پایه ترین و اساسی‌ترین اصول هوشمندسازی خانه‌­ها، افزایش آسایش و راحتی کاربران است، نه سردرگمی آن­‌ها!

هرج و مرج برنامه‌ها

بدترین سناریوی ممکن: خاموشی!

سرور خانه­‌های هوشمند، نقش مغز خانه را ایفا می‌­کند و در صورت قطعی برق، این مغز از کار می‌­افتد. به‌هرحال انرژی مصرفی تمامی ابزارهای دیجیتال، الکتریسیته است و قطعی برق مساوی است با نرسیدن سوخت به آن­ها.

این سناریو به همراه خرابی سرور، یکی از بدترین اتفاقات ممکن است که می‌­تواند در یک ساختمان هوشمند رخ دهد. در این لحظه است که دنیا وارونه شده و احساس بی ثباتی در یک خانه‌­ای که تا چند لحظه قبل پر از حس هوشمندی بود، دست می­‌دهد. موافقید؟ نه!

درست است که رفتن برق سیستم یک خطر برای این سامانه به‌حساب می­‌آید. اما نباید فراموش کرد که راه­‌حل آن خیلی ساده­‌تر از آن است که به آن اشاره نماییم. استفاده از UPS!

بیشتر بخوانید: سیستم روشنایی هوشمند ساختمان (هوشمند سازی روشنایی) چیست؟

UPS یا منبع برق پایدار، یک باتری است که می­‌تواند پس از قطع برق شبکه­‌ برق رسانی، بسته به ظرفیت خود و نوع مصرف تجهیزات، تا مدت زمان معینی برق شبکه را تأمین نماید. شما می‌­توانید با قرار دادن این تجهیز در مسیر شبکه برق خانه­‌ی خود، نگرانی خود را از این بابت رفع نمایید. به‌علاوه‌ی اینکه راهکار مانند پنل­‌های خورشیدی، در آینده‌­ای نه‌چندان دور تبدیل به یک رویه مرسوم در تولید انرژی خانگی می­‌شوند.

راه­‌های دیگری مانند سیم­‌کشی برق اضطراری، تعبیه یک سرور بک­‌آپ (برای مواقعی که سرور دچار مشکل می­‌شود) و… هم وجود دارد تا خیال شما از این مشکل راحت سازد.

اگر هنوز مطمئن نیستید …

اگر هنوز از بابت امنیت خانه­‌های هوشمند مطمئن نیستید، می­‌توانید با کارشناسان ما در فریتز تماس گرفته و ابهامات و سؤالات خود را مطرح نمایید و ما پاسخ آن­ها را به شما می‌­دهیم.

فراموش نکنیم که یکی از ویژگی‌­های خانه‌­های هوشمند امنیت بالای آن­هاست اما ابهاماتی که در حوزه امنیت سایبری برای متقاضیان پیش می‌­آید، باعث نادیده گرفتن این ویژگی بسیار ممتاز خانه­‌های هوشمند می‌­شود.

در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهامی در رابطه با امنیت خانه‌­های هوشمند، شما می­‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: سیستم برق هوشمند BMS چیست؟

دیگر محصولات شرکت فریتز:

قفل اثر انگشتی:

قفل اثر انگشتی، قفلی الکترومکانیکی یا هوشمند است که با استفاده از روش بیومتریک اثر انگشت فعال می‌شود. این قفل هوشمند با استفاده از شناسایی و انطباق اثر انگشت ذخیره شده، درب ساختمان هوشمند را باز یا بسته می‌کند. این نوع قفل‌های هوشمند انواع متنوعی دارند.

قفل دیجیتال:

قفل دیجیتال یا قفل هوشمند، یک قفل الکترومکانیکی است که شما با استفاده از آن و بدون استفاده از کلید فلزی، درب منزل خود را باز یا بسته می‌کنید. لازم است بدانید، این قفل‌ها اغلب از طریق یک کد و یک صفحه لمسی به همراه یک برنامه در تلفن هوشمند، کار می‌کنند.

دستگیره دیجیتال:

از دیگر تجهیزات خانه هوشمند میتوان به دستگیره دیجیتال اشاره نمود، این دستگیره ها با کیفیت بالا و بهترین قیمت در شرکت فریتز آماده ارائه به شما عزیزان می باشد.

پرده برقی:

پرده برقی، همان پرده معمولی است که مجهز به موتور پرده برقی شده است که به صورت خودکار یا از راه دور، قابل کنترل شدن است. نصب پرده هوشمند برقی محدودیتی ندارد و شما می‌توانید این پرده‌های برقی، را در سرویس بهداشتی، اتاق خواب، اتاق کار و هر بخش دیگری از خانه یا هتل یا هر ساختمان دیگری، نصب کنید.

دیگر خدمات شرکت فریتز:

از خدمات مهم شرکت فریتز میتوان به ساخت خانه هوشمند، هوشمند سازی ویلا، هوشمند سازی ساختمان و … اشاره کرد و در کنار این موارد شما میتوانید تمامی تجهیزات خانه هوشمند به همراه قیمت خانه هوشمند را از شرکت فریتز تهیه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 14 =