هوشمند سازی بی سیم یا سیمی؟

فریتز » هوشمند سازی بی سیم یا سیمی؟
هوشمند سازی بی سیم یا سیمی؟

یکی از چالش‌هایی که در زمان تصمیم برای هوشمند سازی ساختمان با آن مواجه می‌شوید انتخاب بین سیستم‌های سیمی و بی سیم می‌باشد.

معمولاً شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده راهکارهای بی سیم هستند عیوب سیستم‌های سیمی را به شما گوشزد می‌کنند و شرکت‌هایی که با برندهای سیمی کار می‌کنند از مشکلات سیستم‌های بی سیم برایتان صحبت می‌کنند.

اما قصد داریم در این مطلب به‌صورت تخصصی و علمی به بررسی این موضوع بپردازیم و مزایا و معایب هر سیستم را مورد بررسی قرار دهیم.

مهم‌ترین چیز نیاز شماست

مهم‌ترین عاملی که تعیین کننده نوع ساختار سیستم هوشمند مناسب شما می‌باشد، نیاز شماست. اگر خانه شما در حال حاضر سیم‌کشی شده و در حال استفاده است، فرایند سیم‌کشی برای شما امری بسیار پر هزینه و با دردسرهای زیاد خواهد بود.

زیرا کلیه زیرساخت سیم‌کشی شما باید تغییر کرده و تخریب‌های زیادی را طلب می‌کند. پس قطعاً یک راهکار بی سیم چاره کار شما خواهد بود. اما در شرایطی که امکان سیم‌کشی وجود دارد دو راهی راهکار سیمی یا راهکار بیسیم پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

مشکلاتی که معمولاً در مورد سیستم‌های هوشمند بی سیم عنوان می‌شود:

آیا سیستم‌های هوشمند بی سیم را می‌توان هک کرد؟

شاید این سؤال در نگاه اول خیلی ابتدایی و شاید اندکی طنز به نظر آید، ولی این سؤالی است که ذهن بسیاری از مصرف کنندگان خانه هوشمند بی سیم را معطوف خود کرده است. اما قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم اجازه دهید یک سؤال مطرح نماییم. چرا کسی باید خانه شما را هک کند؟

تکنولوژی‌های انتقال اطلاعات به‌صورت بی سیم بسیار متنوع هستند ولی در کلام عامیانه اکثراً به‌تمامی این تکنولوژی‌ها وای‌فای گفته می‌شود که امری نادرست است. تقریباً هیچ یک از سیستم‌های هوشمند سازی متداول در بازار از پروتکل وای‌فای برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند.

استاندارد وای‌فای یک استاندارد بی سیم برای انتقال اطلاعات می‌باشد که شما در گوشی تلفن همراهتان، کامپیوتر شخصی خود، مودم و … شاهد استفاده از آن هستید و تنها با استفاده از یک کامپیوتر قادر خواهید بود شبکه‌های وای‌فای دیگر را مشاهده کرده و برای هک کردن آنها تلاش نمایید.

اما استانداردهای انتقال اطلاعات در سیستم‌های هوشمند بی سیم کاملاً متفاوت می‌باشد و پروتکل‌های آنها تقریباً برای هیچ یک از تجهیزات متداولی که در دسترس می‌باشد قابل شناسایی نیست؛ لذا در مرحله اول کسی نمی‌تواند شبکه خانه هوشمند شما را ببیند که اقدامی در جهت اخلال در اطلاعات آن انجام دهد.

اما فرض را بر این می‌گذاریم که کسی قصد داشته باشد با هک شبکه وای‌فای خانگی شما به سیستم هوشمند متصل شده و تغییراتی در آن انجام دهد.

با فرض بر اینکه این فرد دانش کافی برای هک شبکه وای‌فای شما را نیز داشته باشد صدی به نام سرور مرکزی یا هاب سیستم هوشمند ساختمان در مقابلش خواهد بود. سیستم‌های هوشمند هرگونه تلاش برای اتصال غیر مجاز را مسدود می‌سازند.

اگر بخواهیم به زبانی ساده این موضوع را برای شما مطرح کنیم، اگر کسی دانش هک سیستم هوشمند خانه شما را داشته باشد، هیچگاه اقدام به این کار نخواهد کرد. زیرا این کار زمان و هزینه بسیار زیادی را طلب کرده و به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. هرچند در مورد امکان انجام این کار نیز نمی‌توان به‌صورت قطعی نظر داد.

آیا سیستم‌های هوشمند بی سیم تأخیر یا قطعی دارند؟

حتی سیستم‌های هوشمند بی سیم نیز هرکدام از استانداردهای متفاوتی برای انتقال اطلاعات بهره‌گیری می‌کنند؛ لذا بسته به نوع سیستم بی سیمی که انتخاب می‌نمایید ممکن است کیفیت انتقال اطلاعات متفاوت باشد. یکی از استانداردهای انتقال اطلاعات به‌صورت بی سیم استاندارد RF می‌باشد.

این استاندارد در بعضی موارد کند عمل کرده و تداخل‌هایی را با سیستم‌های دیگر از خود نشان می‌دهد. به همین منظور توصیه می‌کنیم در صورتی که تمایل به استفاده از سیستم هوشمند بی سیم دارید، از استانداردهایی استفاده کنید که به‌جای فرکانس‌های RF از فرکانس‌های 868 و بالاتر بهره‌گیری می‌کنند.

این رنج از فرکانس بخشی از باند دیتای موبایل بوده و علاوه بر سرعت بسیار عالی هیچ‌گونه تداخلی با تجهیزات دیگر نخواهد داشت.

مزایای سیستم‌های بی سیم به نسبت سیستم‌های سیمی

در استانداردهای سیمی در صورتی که ساختمان ساخته شده باشد و سیم‌کشی سنتی پیاده سازی شده باشد، برای سیم‌کشی مجدد نیازمند تخریب می‌باشید. این در صورتی است که سیستم‌های بی سیم بدون نیاز به تغییر در سیم‌کشی موجود امکان پیاده سازی را دارند.

نکته دیگری که در سیستم‌های بی سیم به نسبت استانداردهای سیمی مزیت به شمار می‌آید قابلیت افزایش امکانات در گذر زمان است. تصور کنید پس از مدتی استفاده از سیستم هوشمند تصمیم به ارتقای سیستم و افزودن امکانات جدید می‌گیرید. اگر سیستم سیمی را انتخاب کرده باشید افزودن امکانات منوط به تغییرات در سیم‌کشی می‌باشد که امری پر هزینه و وقت‌گیر است.

معایب سیستم‌های بی سیم به نسبت سیستم‌های سیمی

در ساختمان‌های در حال ساخت، استفاده از استانداردهای بی سیم هیچ‌گونه توجیهی ندارد. زیرا استانداردهای سیمی چیزی در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد هزینه پیاده سازی و قطعات کمتری را طلب می‌کنند. پس اگر در حال سیم‌کشی ساختمان خود هستید، اولین انتخاب شما استفاده از سیستم سیمی می‌باشد.

مورد دیگری که سیستم‌های سیمی را به نسبت سیستم‌های بیسیم برتر می‌سازد عدم تأثیر حجم و مساحت ساختمان در کارایی است. سیستم‌های هوشمند بی سیم در قوی‌ترین حالت نیز محدودیت‌هایی را در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌کنند. این در صورتی است که با استفاده از استانداردهای سیمی عملاً محدودیتی در برابر مسافت یا مساحت نخواهید داشت.

همچنین بخوانید: خانه هوشمند بی سیم یا وایرلس (Wireless) چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

استانداردترین حالت کدام یک خواهد بود؟

در این مطلب رقابت تنگاتنگی را بین دو استاندارد سیمی و بی سیم شاهد بودیم. از سویی استاندارد سیمی هزینه کمتری برای اجرا دارد و از سویی بروز رسانی سیستم در گرو استفاده از استاندارد بی سیم می‌باشد.

حال اگر رقابت این دو استاندارد را کنار بگذاریم و این دو را در کنار یکدیگر استفاده کنیم، هر یک پوشاننده معایب دیگری خواهد بود. از سویی به علت انجام سیم‌کشی و استفاده از تابلوی مرکزی هزینه تجهیزات و اجرا کاسته می‌شود و از سوی دیگر برای بروز رسانی می‌توانید از استاندارد بی سیم بهره‌گیری نمایید.

ساختمان هوشمند لوکسون با ارائه راهکارهای سیمی و بی سیم در کنار هم و پشتیبانی از ۵ پروتکل سیمی و بی سیم این امکان را فراهم کرده تا با کمترین هزینه، بیشترین کارایی را دریافت نمایید. با استفاده از ترکیب استانداردهای بی سیم و سیمی در لوکسون، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد ولی تمامی مزایای سیستم‌های بی سیم را نیز در خانه هوشمند خود خواهید داشت.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =