آموزش استفاده از KNX در Loxone

فریتز » آموزش استفاده از KNX در Loxone
آموزش استفاده از KNX در Loxone

سرور مرکزی لوکسون با دارا بودن یک KNX Gateway دست هوشمندسازان این برند را در انتخاب تجهیزات بسیار باز گذاشته است. زیرا برای استفاده از خانه هوشمند KNX نیازی به خرید ماژول Gateway جداگانه نخواهند داشت. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از این تجهیزات خانه هوشمند استفاده نمایید.

آموزش KNX در لوکسون

برنامه‌ریزی در ETS

باتوجه‌به اینکه ساختار شبکه KNX یک ساختار کاملاً مجزا و دارای استانداردهای برنامه‌ریزی خاص خود می‌باشد. برای برنامه‌ریزی این تجهیزات علاوه بر Loxone Config به نرم‌افزار ETS نیز نیاز خواهید داشت. باتوجه‌به اینکه این نرم‌افزار رایگان نبوده و انجمن KNX نرم‌افزار برنامه‌نویسی خود را با مبلغ زیادی به فروش می‌رساند، شما می‌توانید از نسخه دمو این نرم‌افزار نیز استفاده نمایید.

پس از نصب این نرم‌افزار در مرحله اول باید فایل ETS Catalog تمامی دستگاه‌هایی که قصد برنامه‌ریزی آنها را دارید را به نرم‌افزار ETS معرفی نمایید. این فایل‌ها معمولاً از وب‌سایت تولیدکننده دستگاه قابل دانلود می‌باشد. در غیر این صورت باید از تولیدکننده درخواست کنید تا فایل مذکور را در اختیار شما قرار دهد.

در صفحه آغازین نرم‌افزار ETS به قسمت Catalogs مراجعه نموده و با زدن کلید Import فایل‌هایی که مدنظر دارید را انتخاب نمایید. این فایل‌ها باید در یکی از پسوندهای .knxprod , .vdx , .vd1 , .vd2 , .vd3 , .vd4 , .vd5 وجود داشته باشد.

در مرحله بعدی به زبانه Bus مراجعه کنید تا به گیت وی متصل شده و بتوانید برنامه‌ریزی را آغاز نمایید.

در این صفحه زیرمجموعه قسمت Discovered Interfaces می‌توانید رابط‌های KNX موجود در شبکه خود را مشاهده نمایید. این رابط‌ها می‌توانند از طریق USB و یا شبکه متصل شده باشند. مینی سرور لوکسون خود قادر به برنامه‌ریزی تجهیزات KNX می‌باشد ولی برای بعضی از تجهیزات لازم است تا Gateway در مرحله برنامه‌ریزی از مدل‌های موجود در خود آن برند انتخاب گردد. پس از انتخاب گیت وی در این قسمت در منوی سمت راست کلید Test را فشار دهید و پس از نمایش پیغام OK سبزرنگ می‌توانید Select را کلیک نموده تا این رابط به‌عنوان رابط موردنظر انتخاب گردد. حال قسمت Configured interfaces این رابط را نمایش خواهد داد.

پیشنهاد ما به شما :

برای آغاز فرایند برنامه‌ریزی به زبانه Overview مراجعه کرده و با انتخاب گزینه + و قراردادن تجهیزات روی حالت پیش‌فرض گزینه Create Project را انتخاب نمایید.

در صفحه باز شده بر روی منوی آبشاری کنار Add Building کلیک کرده و یک Floor و پس از آن یک Room به پروژه خود اضافه نمایید. حال می‌توانید گزینه Add Device را انتخاب کرده و از بین کاتالوگ‌های موجود در نرم‌افزار ETS دستگاه موردنظر خود را انتخاب نمایید.

برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف در این مرحله با یکدیگر متفاوت می‌باشد. با انتخاب دستگاه و مراجعه به قسمت Parameters می‌توانید تنظیمات موجود برای دستگاه را مشاهده نمایید. در نظر داشته باشید که هر تجهیز برنامه‌ریزی و تنظیمات مخصوص به خود را داراست، پس برای انجام این مرحله نیاز به دفترچه راهنمای تجهیز مورداستفاده خواهید داشت.

پس از تکمیل فرایند تنظیمات دستگاه به سراغ آدرس‌دهی به آیتم‌های مورداستفاده می‌رویم. لیست آیتم‌های موجود هر دستگاه به صورت درختی در پایین نام آن در منوی Buildings قابل‌مشاهده است. برای آغاز فرایند آدرس‌دهی در منوی بالا روی گزینه Workplace کلیک کرده و در قسمت Open New Panel منوی Group Addresses را به نرم‌افزار اضافه کنید.

پس از این کار با کلیک راست در منوی GA (Group Addresses) یک Main Group و سپس یک Middle Group ایجاد نمایید. حال می‌توانید به تعداد دلخواه GA ایجاد نمایید و هر آیتم را در گروپ آدرس منحصربه‌فردی قرار دهید.

در مرحله آخر می‌بایست با کلیک راست بر روی همین پنل گزینه Download> Full Download را انتخاب کرده و کلید پروگرام روی دستگاه موردنظر را بزنید تا فرایند ریختن اطلاعات روی دستگاه تکمیل گرد.

پیشنهاد ما به شما :

مرحله بعدی اضافه‌کردن این دستگاه برنامه‌ریزی شده در لوکسون کانفیگ می‌باشد. برای این کار کافی است از منوی Prephery و زیرمجموعه Miniserver قسمت KNX را کلیک نموده و از منوی بالا یک EIB Sensor یا EIB Actuator اضافه نمایید و تنظیمات گروپ آدرس را در آن وارد کنید. همچنین انتخاب نوع داده‌ها در نرم‌افزار لوکسون حائز اهمیت می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =