قفل اثر انگشتی

خرید قفل اثر انگشتی هوشمند با بهترین قیمت

قفل هوشمند اثر انگشتی از ویژگی بیومتریکی اثر انگشت هر فرد به عنوان مکانیسم شناسایی افراد مجاز از افراد غیر مجاز استفاده می‌کند. این نوع قفل هوشمند مکانیسم عملکرد داده‌های مربوط به اثر انگشت هر فرد را به یک الگوی عددی تبدیل و روی حافظه قفل ذخیره می‌کند.

فرآیند اسکن کردن و خواندن اثر انگشت اغلب قفل های اثر انگشتی موجود در بازار تنها نیم ثانیه طول می‌کشد و میانگین زمان باز کردن درب توسط این قفل‌ها نیز در محدوده 2 ثانیه قرار دارد. به همین دلیل قفل‌های اثر انگشتی جانشین سریع‌تری در مقایسه با قفل‌های مکانیکی محسوب می‌شوند.

بسیاری از قفل های اثر انگشتی قابلیت کنترل از طریق تلفن هوشمند را دارند؛ بنابراین مدیران ساختمان می‌توانند در هر زمان به افراد مختلف دسترسی بدهند یا دسترسی آن‌ها را لغو کنند. به علاوه آن‌ها می‌توانند تاریخ و ساعت ورود و خروج افراد را نیز مشاهده کنند.

از آنجایی که اثر انگشت هیچ یک از انسان‌های روی کره زمین یکسان نیست، می‌توانیم ادعا کنیم که قفل اثر انگشتی به یکی از امن‌ترین مکانیسم‌های شناسایی افراد مجهز شده است اما عواملی مانند خراش، سوختگی انگشت یا تمام شدن باتری و قطعی برق می‌توانند در عملکرد درست قفل اختلال ایجاد کنند.

قفل اثر انگشتی هوشمند از اجزاء مختلفی شامل زبانه، پنل، اسکنر، باتری، بدنه قفل، موتور و غیره تشکیل می‌شود اما می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های ترکیبی اجزاء بیشتر و ساختار پیچیده‌تری نیز داشته باشد.

انواع قفل های اثر انگشتی

انواع مختلفی از قفل های اثر انگشتی در بازار وجود دارند که از نظر مکانیسم عملکرد و نوع کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. این قفل‌ها از فناوری‌های متفاوتی برای اسکن اثر انگشت افراد استفاده می‌کنند و از نظر سرعت عملکرد، دقت، سطوح امنیتی و هزینه با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی 4 روش برای اسکن اثر انگشت افراد وجود دارد که عبارتند از:

اسکنر نوری: اسکنرهای نوری رایج‌ترین انواع موجود در بازار هستند که یک تصویر از اثر انگشت افراد ثبت می‌کنند. سپس این تصویر برای بررسی الگوهای بیومتریکی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسکنر خازنی یا CMOS: سنسورهای خازنی مشابه با سنسورهای نوری عمل می‌کنند اما الگوی دیجیتالی از طریق ولتاژ الکتریکی تولید می‌شود. اسکنرهای خازنی دقت و قیمت بیشتری در مقایسه با اسکنرهای نوری دارند.
اسکنر اولتراسونیک: این اسکنر از امواج صوتی با فرکانس بالا برای نفوذ به لایه‌های خارجی پوست استفاده می‌کند.
اسکنرهای حرارتی: اسنکرهای حرارتی از اختلاف جزئی دمای برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های پوست برای شکل دادن به یک الگوی بیومتریک استفاده می‌کنند. اسکنرهای حرارتی برق زیادی مصرف می‌کنند و عملکرد این تکنیک نیز به دمای محیط بستگی دارد.

قیمت قفل اثر انگشتی

موارد استفاده از قفل ‌های اثر انگشتی

اثر انگشت یک ویژگی بیومتریک پر کاربرد برای باز کردن قفل دستگاه‌های تلفن همراه، اتاق‌های هتل هوشمند، شبکه بانکی و غیره است که در قفل‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از قفل‌های اثر انگشتی در بازار وجود دارند که برای محافظت از مکان‌های مختلفی مناسب هستند. برخی از رایج‌ترین انواع قفل های اثر انگشتی با توجه به مکان استفاده از قفل عبارتند از:

قفل اثر انگشتی درب منزل
قفل حیاطی اثر انگشتی
قفل کتابی اثر انگشتی
قفل کمدی اثر انگشتی
قفل ضد سرقت اثر انگشتی
قفل اثر انگشتی درب اتاق

استفاده از قفل اثر انگشتی تنها به خانه محدود نمی‌شود و با استفاده از انواع مختلف این نوع قفل می‌توانیم از درب ورودی منزل، درب کمد در باشگاه‌های ورزشی، ادارات یا سازمان‌ها محافظت کنیم. قفل‌های اثر انگشتی کتابی نیز به عنوان جایگزین مناسبی برای قفل‌های کتابی مکانیکی در بازار وجود دارند که می‌توانند برای زنجیر کردن دوچرخه یا محافظت از درب انباری، چمدان، کابینت و غیره مورد استفاده قرار بگیرند.

در زمان استفاده از قفل مبتنی بر‌ اثر انگشت به همراه داشتن کلید برای بازکردن درب یا حتی به خاطر سپردن رمز عبور ضرورتی ندارد؛ بنابراین قفل درب هوشمند اثر انگشتی برای افراد پرمشغله، فراموشکار یا سالمندان گزینه مناسب‌تری است.

قیمت قفل درب اثر انگشتی

انواع مختلفی از قفل‌های مبتنی بر اثر انگشت با قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارند. عوامل مختلفی در قیمت فروش قفل اثر انگشتی آپارتمان و خانه تاثیر می‌گذارند که عبارتند از:

ویژگی‌های قفل‌ اثر انگشتی: فناوری مورد استفاده در ساخت قفل که امکانات و ویژگی‌های قفل را مشخص می‌کند، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذاری روی قیمت قفل محسوب می‌شود. طبیعتاً هر چه قفل اسکن اثر انگشت امکانات بیشتری داشته باشد قیمت بالاتری نیز دارد. ظرفیت حافظه قفل برای ذخیره‌سازی اثر انگشت افراد، استفاده از مکانیسم‌ ترکیبی مانند رمز عبور در کنار اسکنر اثر انگشت و وجود راه‌کار جایگزین مانند کلید اضطراری در زمان از کارافتادن قفل از جمله ویژگی‌های تاثیرگذار روی قیمت قفل هستند.
طراحی و برند سازنده قفل: قیمت قفل اثر انگشتی نیز مانند هر کالای دیگری تحت تاثیر برند و نوع طراحی آن قرار می‌گیرد. طبیعتاً مدل‌های خاص و لوکس قیمت بیشتری در مقایسه با مدل‌های معمولی دارند. شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش نیز در قیمت قفل های اثر انگشتی تاثیرگذار است.
آلیاژ و جنس بدنه قفل اثر انگشتی: قفل اثر انگشت با استفاده از آلیاژ‌های متفاوتی شامل مس و فولاد ضد زنگ یا روی و آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود. متریال مورد استفاده برای ساخت قفل هوشمند دوام و مقاومت قفل در برابر ضربه، سایش و فرسودگی را تعیین می‌کند و همچنین عامل موثری در قیمت قفل اثر انگشتی هوشمند محسوب می‌شود.
نوع فناوری اسکن اثر انگشت: تکنیک‌های مورد استفاده برای بررسی و احراز هویت افراد از روی اثر انگشت شامل اسکن نوری، خازنی، التراسونیک و حرارتی در تعیین قیمت قفل اثر انگشتی تاثیر‌گذار هستند.

اگرچه قفل هوشمند اثر انگشتی می‌تواند قیمت بالاتری در مقایسه با قفل معمولی داشته باشد اما ارزش لوازم خانه یا اسناد اداری و تجاری در مقایسه با یک قفل امن ناچیز است. به علاوه قفل هوشمند اثر انگشتی در طول زمان می‌تواند هزینه کمتری در مقایسه با قفل مکانیکی داشته باشد. برای مثال استفاده مجدد از قفل مکانیکی پس از گم شدن کلید، تغییر مستاجر و غیره منطقی نیست اما این نگرانی‌ها در زمان استفاده از قفل های هوشمند اثر انگشتی وجود ندارد.

خرید قفل اثر انگشتی

خرید قفل اثر انگشتی

دسترسی به محصول یکی از فاکتورهایی است که در زمان خرید قفل اثر انگشتی باید مورد توجه قرار دهیم. در صورتی که قفلی را انتخاب کنیم که در دسترس ما قرار ندارد، انتخاب ما نیز بیهوده خواهد بود. در بازار ایران انواع مختلفی از قفل های اثر انگشتی از برندهای مختلفی شامل  Onetech، شیائومی، سامسونگ، وی لاک، کاداس، فیلیپس، یال و غیره به فروش می‌رسند. به علاوه قفل اثر انگشتی ایرانی از برندهای تنسرلاک، Alock، روک و غیره نیز در دسترس خریداران قرار دارند.

محل استفاده از قفل نیز فاکتور دیگری است که در زمان خرید قفل درب اثر انگشتی باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد. برای مثال قفل اثر انگشت درب ضد سرقت با قفل اثر انگشتی کمد یا قفل اثر انگشتی درب حیاط تفاوت دارد و هر یک از این قفل‌ها برای استفاده در محل خاصی طراحی شده‌اند. شرایط استفاده از قفل نیز باید در زمان خرید قفل اثر انگشتی در نظر گرفته شود. در صورتی که قصد استفاده از قفل در فضای باز و مناطق مرطوب را دارید بهتر است تا از قفل‌های مقاوم در برابر نفوذ آب استفاده کنید.

در زمان خرید قفل درب اثر انگشتی به فاکتورهای FAR و FRR توجه داشته باشید. FAR نرخ خطای قفل در ارائه دسترسی به افراد غیر مجاز و FRR نرخ خطای قفل در رد دسترسی افراد مجاز را نشان می‌دهد. هر چه قفل هوشمند FAR و FRR کمتری داشته باشد، عملکرد بهتری دارد.

برخی از انواع قفل‌های هوشمند موجود در بازار قابلیت ارسال هشدار برای تلاش‌های ناموفق را دارند. اگرچه همیشه می‌توانید یک سیستم امنیتی را به صورت جداگانه نصب کنید اما پخش هشدار با صدای بلند و امکان مشاهده گزارش ورود و خروج افراد می‌تواند خانه شما را از نفوذ سارقین در امان نگه دارد.

قفل اثر انگشتی ایرانی

انواع مختلفی از قفل‌های اثر انگشتی ایرانی در بازار وجود دارند که از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت به خوبی با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت می‌کنند. به علاوه برندهای ایرانی قفل اثر انگشتی با شریط کشور از نظر محدودیت‌های نرم‌افزاری، اینترنتی و غیره سازگارتر هستند.

برندهای ایرانی قفل اثر انگشتی اصل را با گارانتی طولانی مدت در اختیار خریدران قرار می‌دهند که در برخی مدل‌ها به 10 سال نیز می‌رسد. این ویژگی نیز نقطه قوت دیگری برای خرید قفل دیجیتال اثر انگشتی ایرانی محسوب می‌شود.

قفل های اثر انگشتی

قفل درب اثر انگشتی ارزان

در صورتی که خرید قفل اثر انگشتی هوشمند را جستجو کنیم، با انواع مختلفی از قفل‌ها از نظر ویژگی‌ها، کیفیت برند و قیمت مواجه می‌شویم. برندها می‌توانند با حذف ویژگی‌ها و یا استفاده از آلیاژ‌ها و قطعات ارزان قیمت، قیمت قفل هوشمند اثر انگشتی را کاهش دهند؛ بنابراین لزوماً قفل اثر انگشتی ارزان گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

برای انتخاب قفل اثرانگشتی مناسب باید در کنار قیمت به ویژگی‌های قفل مطابق با نیازها و محل استفاده از قفل، جنس بدنه و کیفیت قطعات، خدمات پشتیبانی و گارانتی نیز توجه داشته باشیم.

برای مثال اگر از قفل اثرانگشتی برای درب خانه استفاده می‌کنیم، حافظه کمتری برای ذخیره‌سازی اثر انگشت ساکنین خانه در مقایسه با قفل مورد استفاده در دانشگاه‌ها ادارات و غیره نیاز داریم؛ بنابراین می‌توانیم با حذف برخی ویژگی‌هایی که احتمالاً کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، قفل هوشمند ارزان‌تری را خریداری کنیم.

نکات مهم در خرید قفل اثرانگشتی

قبل از خرید قفل اثرانگشتی، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع درب: قفل‌های اثرانگشتی برای انواع درب‌ها قابل استفاده هستند، اما بهتر است قبل از خرید قفل، نوع درب خود را بررسی کنید تا از سازگاری قفل با درب مطمئن شوید.
  • میزان امنیت مورد نیاز: میزان امنیت قفل اثرانگشتی با توجه به نوع اسکنر اثر انگشت، امکانات و برند آن متفاوت است. اگر امنیت برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است قفل اثرانگشتی با اسکنر خازنی یا اولتراسونیک و امکاناتی مانند قابلیت تشخیص چهره خریداری کنید.
  • امکانات مورد نیاز: قفل‌های اثرانگشتی امکانات مختلفی دارند. بهتر است قبل از خرید قفل، امکانات مورد نیاز خود را بررسی کنید تا قفل را با امکانات مورد نیاز خود خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا قفل هوشمند اثر انگشتی قابل نفوذ است؟

با توجه به پیشرفت فناوری، قفل هوشمند اثر انگشتی‌ها از سیستم‌های پیچیده امنیتی برخوردار هستند که تقریباً غیرقابل نفوذ هستند. با این حال، همانند هر سیستم دیگری، قفل هوشمند اثر انگشتی نیز ممکن است مورد حملاتی مانند اقدام به جعل اثر انگشت یا شکستن سیستم قفل شود. برای افزایش امنیت، معمولاً قفل هوشمند اثر انگشتی با سایر ویژگی‌های امنیتی مانند رمز عبور یا کارت عبور ترکیب می‌شود.

آیا قفل هوشمند اثر انگشتی برای همه درها مناسب است؟

بله، قفل هوشمند اثر انگشتی معمولاً برای انواع درها، از جمله درهای ورودی منزل، اتاق‌ها، دفاتر و اتاق‌های اداری مناسب هستند. با این حال، قبل از خرید قفل هوشمند اثر انگشتی، حتماً باید مطمئن شوید که نوع و ابعاد در خانه یا محل کارتان با قفل مورد نظر سازگار است.